RetroAge Akcesorium, NES Broderbund UForce
AkcesoriumNES

Broderbund UForce

Loading

Help me Obi Wan Kenobi!”. “Use the Force Luke! Use the Force! UForce”. Dobry Dzień! Mistrz Jedi Yoda zaprasza na podstawowy kurs używania Mocy. Pamiętaj! Z rozwagą używać mocy musisz!

W 1989r. na wystawie CES inżynierowie Brøderbund zaprezentowali (jak się ówcześnie wydawało) rewolucyjny system sterowania grami na konsoli NES, bez użycia kontrolera. Reklamowane hasłem „Don’t touch” – UForce miało za zadanie wykorzystać czujniki podczerwieni do detekcji ruchów i gestów wykonywanych dłońmi nad urządzeniem.

Zabawę z UForce radzę zacząć od lektury dołączonej instrukcji obsługi – znajdziemy tam między innymi zestaw ustawień czterech przełączników znajdujących się z przodu urządzenia, połączony z listą gier działających na danej konfiguracji. W spisie znajdziemy między innymi takie hity jak: „Bombeman”, „Commando”, „Galaga”, „Pac-Man”, „The Legend of Zelda”, „Punch-Out”, „Excite Bike”, czy też „Super Mario Bros” – Ogółem 64 tytuły. Oczywiście „UForce” możemy używać także z grami niewymienionymi w instrukcji, jednak w tym wypadku kombinacje przełączników musimy ustalić sami metodą prób i błędów. Obok ustawień przełączników drugim elementem konfiguracji jest kąt otwarcia „UForce” (urządzenie przybrało kształt małej walizki) – tu dostępne są 3 ustawienia (opisane w instrukcji): 85, 110 oraz 180 stopni .

Skoro „U-Foce” zostało skonfigurowane, możemy przystąpić do treningu „mocy”. Widoczne po otwarciu urządzenia czarne panele zostały wyposażone w 10 (po 5 na panel) czujników podczerwieni, mających na celu detekcję ruchu. Niestety (jak to bywa w przypadku większości eksperymentów) całość nie działa zbyt dobrze. „UForce” nie zawsze rozpoznaje wykonywane przez gracza gesty, a jak już ta trudna sztuka się powiedzie, to okazuje się, że „gest” nie został rozpoznany poprawnie. Na kilka sprawdzonych gier tak naprawdę w miarę przyzwoicie dało się grać tylko, w „Punch-Out”.

W zestawie z „UForce” znajdziemy również 2 akcesoria dodatkowe – „Power Bar” używany przez „Punch Out” zasłaniający dwa czujniki podczerwieni oraz „Flight Stick”, którego zadaniem jest utrzymanie dłoni na odpowiedniej wysokości. „Flight Stick” wyposażony jest w dwa mechaniczne przyciski „Fire” aktywujące klapki współpracujące z czujnikami urządzenia – tak, że nie do końca jest prawdą informacja, iż sterując w grach za pomocą „UForce” nie musimy niczego dotykać.

Mimo początkowej euforii spowodowanej pierwszymi prezentacjami na fali krytyki (ze strony mediów oraz graczy) „UForce” zostało szybko wycofane z półek sklepowych i do dziś pozostaje jedynie bezużytecznym gadżetem kolekcjonerskim.

P.S. Miejska Legenda Mistrza Yody – wszystkie gry za pomocą „UForce” ukończyć musisz! A wtedy Moc będzie z Tobą, a Ty z Mocą.

Autor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.