Game Boy Player

Nintendo GameCube

Utworzono: 22 lipca 2017
Autor: StormS
Odsłon:

127

Uważa się że Game Boy Player do konsoli Nintendo Gamecube to jedno z najpraktyczniejszych akcesoriów jakie wydano do konsoli stacjonarnej. Dzięki niemu biblioteka gier na fioletową kostkę wzbogaciła się o tytuły dostępne na konsolach przenośnych linii Game Boy, Game Boy Color i Game Boy Advance.  Przyjrzyjmy się nieco bliżej temu sprzętowemu „DLC”.

 

 

Game Boy Player to nie pierwszy tego typu wynalazek wydany przez firmę z Kioto. Bowiem już za czasów SNESa wydano w 1994 roku do niego specjalną przelotkę o nazwie „Super Game Boy” która umożliwiała grę na ekranie telewizora w tytuły z Game Boya.

Podobne akcesorium, rozszerzone o obsługę gier z Game Boy Color chciano wydać również na Nintendo64 - miało nosić nazwę „Super Game Boy 3” (SGB2  do konsoli SNES posiadający port "link" został wydany w 1998 roku tylko w Japonii). Niestety, z nieznanych mi przyczyn Nintendo wycofało się z tego pomysłu. Pozostawili po sobie jedynie niewielką namiastkę w postaci Transfer Paka, specjalnej przystawki do pada N64 umożliwiającej transfer danych pomiędzy grami z serii Pokemon z konsol przenośnych do gry Pokemon Stadium i Pokemon Stadium 2. Jednak nie daje ona możności odpalenia gier na TV tak jak w przypadku SGB.

Wydanie

Na rynek japoński Game Boy Player (oznaczony fabrycznie jako DOL-17) trafił 21 marca 2003 roku, natomiast na rynek europejski i amerykański kolejno 20 i 24 czerwca tego samego roku. W Japonii wydany został w kilku wersjach kolorystycznych:  fioletowej, pomarańczowej, czarnej i srebrnej, w Australii pojawiła się czarna i fioletowa, natomiast w Europie i Ameryce tylko czarna. Japońska cena wyjściowa to 5 tys. jenów, amerykańska około 50 dolarów.

Dodatkowo w lipcu Japończycy, jako jedyni mogli się cieszyć z wypuszczonych specjalnych pakietów konsol GC i podstawki GP w jednym zestawie. Ich cena wyjściowa wynosiła 19,800 jenów i była ceną zbliżoną do standardowego modelu konsoli w ówczesnym czasie, co przełożyło się na atrakcyjność oferty.

Warto również wspomnieć o specjalnie dedykowanej wersji podstawki dla Panasonica Q oznaczonej  SH - GB 10. Było to konieczne z uwagi na inne gabaryty tej wersji konsoli i rozmieszczenie jej nóżek w sposób daleki od standardowego wydania.

Opis i montaż

Podstawka na górze ma wybrzuszony port, który  wpina się  w jednostkę główną. Z przodu podstawki znajduje się gniazdo EXT. - identyczne jak w konsolach przenośnych Game Boy, co pozwala je podłączyć do drugiej konsoli (np. w celu rozgrywki multiplayer). Poniżej gniazda znajduje się slot na kartridże. Z prawej strony zaś suwak pozwalający je wysunąć. Od spodu znajdziemy jedynie śrubki pozwalające wkręcić sprzęt do Gamecube.

Oprócz akcesorium otrzymujemy również bardzo istotną płytkę z oprogramowaniem. Paradoks Game Boy Playera polega na tym że sama podstawka tak jak konsole Game Boy są co prawda wolne od zabezpieczeń regionalnych, ale niestety oprogramowanie jest już dedykowane dla danego regionu. Trzeba mieć to na uwadze decydując się na zakup, poprzez różne portale aukcyjne.

Aby zamontować to sprzętowe „DLC” do naszego Gamecube, należy w pierwszej kolejności usunąć u spodu konsoli zaślepkę z napisem „HI SPEED PORT”. Następnie zamontować podstawkę i zakręcić śrubki u jej spodu by trzymała się jednostki głównej. Kolejnym krokiem jest już odpalenie płytki z programem w konsoli i cieszenie się grą na większym ekranie. Warto pamiętać też o tym, że płytkę z oprogramowaniem można po wczytaniu oprogramowania wyjąć - całość mieści się w pamięci Gamecube dzięki czemu można żonglować sobie kartridżami z grami do czasu restartu konsoli.

Menu (autor opisu -  Gimiak)

Menu urządzenia ma 6 opcji wyboru:

- frame: zmienia kolorową ramkę, w której znajduje się obraz, do wyboru jest 20 różnych ramek

- size: zmienia rozmiar ramki, w której znajduje się faktyczna gra

- controller: zamienia obłożenie przycisków kontrolera pomiędzy dwoma dostępnymi

- screen: zmienia efekt rozmazywania na ekranie, do wyboru jest "sharp" (bez rozmywania), "normal" (mniej rozmywania) i "soft" (więcej rozmywania)

- timer: ustawia alarm maksymalnie do 60 minut

- change cartridge: zatrzymuje grę, wtedy można bezpiecznie wyjąć kartridż i umieścić nową grę (nie trzeba restartować konsoli Gamecube).

 

Nie wszystko złoto, co się świeci

Chociaż podstawka to tak naprawdę Game Boy Advance bez wyświetlacza (nie jest to emulacja przez oprogramowanie) i powinna być kompatybilna z całą biblioteką gier na konsole przenośne to jest kilka wyjątków wartych odnotowania.

Pokemon Pinball  – kart z tą grą ma nieregularny kształt ze względu na dodany w nim moduł wibracji, zasilany dodatkowo baterią, co mocno komplikuje możliwość umieszczenia go w podstawce. Teoretycznie jest to możliwe jednak trzeba mieć na uwadze, że nie ma możliwości przełączenia wibracji na pad Gamecuba. W efekcie to konsola będzie poddawana wibracji a nie pad trzymany w dłoniach.

Gry z opcją wibracji – tylko cztery gry mają unikalną możliwość włączenia wibracji w padzie Gamecuba, są to:

  • Drill Dozer
  • Mario & Luigi: Superstar Saga
  • Pokémon Pinball: Ruby & Sapphire
  • Super Mario Advance 4: Super Mario Bros. 3

W Japonii do tej biblioteki dochodzą kolejne trzy pozycje:

  • Shikakui Atama wo Marukusuru Advance: Kokugo Sansu Rika Shakai
  • Shikakui Atama wo Marukusuru Advance: Kanji Keisan
  • Summon Night Craft Sword Monogatari: Hajimari no Ishi

Kirby Tilt 'n' Tumble – kart z tą grą ma wbudowany żyroskop, na którym oparta jest mechanika gry. Normalnie w zależności od pozycji, w jakiej przechylamy Game Boya kulka Kirbiego powinna się odpowiednio toczyć. Analogiczne, więc by grać w tą grę na Gamecube konieczne będzie przechylanie samą konsolą.

Game Boy Camera – chociaż jest możliwość zamontowania kamery u spodu konsoli to jednak zastosowanie tego jest dość niepraktyczne przez wzgląd że kamera jest w stałej pozycji i nie można nią operować.

Całkowity brak kompatybilności z:

- Game Boy Advance Video (Nintendo obawiało się piractwa, jeżeli sprzęt zostanie podłączony pod odtwarzacze VCR lub DVD więc zablokowano tą możliwość)

- Game Boy Micro (konieczne specjalne przejściówki)

- Podczerwień

 

Dodatkowe pokłady złota

Game Boy Player nie został na szczęście pozbawiony gniazda „EXT.”  dlatego też posiadając zestaw składający się z 3x Gamecube + 3xGP oraz 3 telewizorów możemy na dużych ekranach bawić się w trybie multiplayer. Dlaczego tylko na 3 skoro gry na GBA obsługują 4 graczy? Niestety GP posiada pewnego rodzaju ograniczenie w trybie link – pierwszy gracz musi obsługiwać „normalnego” GBA (SP). Urządzenie natomiast idealnie sprawdza się jako zamiennik GBA w przypadku kabla łączącego GC i GBA – dzięki temu np. w „Pac-man vs.” możemy zagrać na 2 telewizorach.

Podsumowanie

Podstawka Game Boy Player to klucz to poszerzenia biblioteki gier na Gamecube o prawie wszystkie gry z konsol Game Boy, Game Boy Color i Game Boy Advance. Unikalna okazja by cieszyć się tymi grami na ekranie swojego telewizora. Must-have dla fanów Gamecube. Niestety ceny pełnych zestawów potrafią ostudzić zapał zainteresowanych. Przede wszystkim jednak, należy pamiętać przy zakupie, że urządzenie działa tylko z płytką zawierającą oprogramowanie, które opatrzone jest blokadą regionalną.  Często spotyka się aukcje z Game Boy Playerem w atrakcyjnej cenie, lecz szkopuł polega na tym, że dotyczą one tylko samego urządzenia, dlatego lepiej jest dokładniej sprawdzić opis, przed podjęciem decyzji.

 

Jeden komentarz dla “Game Boy Player

  1. Fajna zabawka. I dobry artykuł, o wielu ciekawostkach nie miałem pojęcia.
    A jak wygląda jakość obrazu z gier Game Boy na dużym ekranie? Bo jednak to co ładnie prezentuje się na małym ekranie już niekoniecznie będzie cieszyło oczy na dużym 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ładowanie