RAM Expansion Cartridge

Sega Saturn

Utworzono: 16 lutego 2012
Autor: kolo
Odsłon:

1784

W poprzednich odcinkach programu dowiedzieliśmy się, że do cartridge input znajdującego się za napędem naszego Saturna oprócz kanapki i karty pamięci na zapisy stanów gier można włożyć także urządzenie zwane Action Replay. Dziś kochane dzieci dowiemy się o RAM expansion cartridge.

 

Na pierwszy rzut oka nie prezentuje się on przesadnie okazale – ot zwykły cartridge z wielkim napisem 4MB (lub 1MB, zależy od wersji) i masą krzaczków, których prawie nikt nie rozumie. Nic nie sugeruje jego mrocznej historii. Wszak to on był ostateczną bronią jaką dysponowali japońscy developerzy tworząc najpiękniejsze gry 2D na konsole stacjonarne tamtego okresu. Wszyscy fani 2D, którzy przez przypadek kupili PlayStation zamiast Saturna i pluli sobie w brodę, po pojawieniu się tego rozszerzenia popadli w prawdziwą rozpacz i apatię, której nie zdołała uleczyć żadna spośród nieudanych konwersji słynnych 2D fajterów na ich konsolę.

Co sprawia, że jeden niewielki cartridge potrafił tak wiele zmienić? To proste - obrazy wykorzystywane w grze czasem nie mogły zmieścić się na wbudowanej pamięci konsoli. Jednym z rozwiązań jest obniżenie ich jakości. Rozszerzenie pamięci dodaje dodatkowe miejsce na poupychanie potrzebnych grafik, więc nie trzeba obniżać ich jakości. Efekt? Wyraźnie ostrzejsze grafiki 2D, czasem szybsza, płynniejsza animacja ruchu. Czyż to nie piękne?

Niestety życie nie jest tak proste i RAM Packi były produkowane wyłącznie na rynek japoński porzucając europejskich i amerykańskich graczy na lodzie z uproszczonymi wersjami gier bądź całkiem bez nich…

Współpracę gier z RAM expansion cartridge zasadniczo dzielimy na 3 rodzaje:
- gra nie wykorzystuje rozszerzenia pamięci (bardzo dużo, wszystkie poza Japonią i dużo japońskich)
- gra wykorzystuje rozszerzenie pamięci, lecz nie wymaga go do działania (bardzo mało, podobno działa tak każdy Marvel Super Heroes, ale nie jest to oficjalna informacja)
- gra wymaga rozszerzenia pamięci do działania (sporo)

Podobnie jak w przypadku współpracy, cartów mamy 3 rodzaje:
- 1MB ROM – na rozszerzeniu pamięci na stałe zapisany jest fragment gry
- 1MB RAM – na rozszerzeniu pamięci każda gra zapisuje sobie co chce (o ile potrafi)
- 4MB RAM – na rozszerzeniu pamięci każda gra zapisuje sobie co chce (o ile potrafi)

Kompatybilność pomiędzy rozszerzeniami pamięci jest częściowa. Żadna z pamięci RAM nie jest w stanie zastąpić pamięci ROM. Jeśli gra wymaga rozszerzenia 4MB to mniejsze jej nie zadowolą. Rozszerzenie 4MB pomimo teoretycznej kompatybilności z rozszerzeniem 1MB RAM w niektórych grach nie działa prawidłowo (spatrz zakładka "Lista kompatybilnych gier").

Gdy pierwszy raz z wypiekami na twarzy wkładałem swojego gorącego RAM Packa 4MB w oczekujący i chętny otwór mojego Saturna (ngjaaaah~!), po uruchomieniu Vampire Savior zobaczyłem… Masę krzaczków informujących mnie żebym włożył RAM expansion cartridge 4MB… No cóż miałem pecha – cart albo slot jest zabrudzony i czasem musze się nagimnastykować żeby go odpalić (jakoś nie chce mi się go czyścić). Jednak kiedy zobaczyłem tę grę w pełnej okazałości zrozumiałem, że jeśli mam grać w jakąś grę 2D wydaną na Saturnie i dowolnej innej konsoli… To wybiorę tę na Saturna, nieważne że nie rozumiem ani słowa i że gry są często droższe, po prostu widać za co dopłaciłem.

Wszystko to sprawia, że rozwiązanie, mimo że wspaniałe jest nieco kosztowne: najpierw trzeba zdobyć japońskiego Saturna, następnie RAM expansion cartridge 1/4MB i sprowadzić gry na niego (lub upolować na miejscu, ale z tym bywa ciężko). To wszystko kosztuje, ale uwierzcie mi – warto.

 

 

Tytuł Region ROM Pack 1MB RAM 4MB RAM
Astra Superstars [T-1521G] JPN Opcjonalnie Opcjonalnie
Cotton 2 [T-9904G] JPN Opcjonalnie Opcjonalnie
Cyberbots: FullMetal Madness [T-1217G] JPN Opcjonalnie (3M RAM MODE) Opcjonalnie (3M RAM MODE)
Dungeons & Dragons Collection [T-1224G] JPN Tylko do Shadow Over Mystara (CD2)
Dungeons & Dragons Collection (Kakuchou Ram Cartridge 4MB Fuzoku) [T-1245G] JPN Tylko do Shadow Over Mystara (CD2)
Fighter's History Dynamite [GS-9107] JPN Wymagane Wymagane
Fighter's History Dynamite (Kakuchou Ram Cartridge-tsuki) [GS-9153] JPN Wymagane Wymagane
Final Fight Revenge [T-1249G] JPN Wymagane
Final Fight Revenge (Kakuchou Ram Cartridge 4MB Fuzoku) [T-1248G] JPN Wymagane
Friends: Seishun no Kagayaki [T-20109G] JPN Opcjonalnie Opcjonalnie
Groove on Fight: Gouketsuji Ichizoku 3 [T-14411G] JPN Wymagane Wymagane
Groove on Fight: Gouketsuji Ichizoku 3 (Kakuchou Ram Cartridge-tsuki!) [T-14413G] JPN Wymagane Wymagane
Marvel Super Heroes [T-7032H-05] EUR, USA, JPN Opcjonalnie (3M RAM MODE) Opcjonalnie (3M RAM MODE)
Marvel Super Heroes Vs. Street Fighter [T-1239G] JPN Wymagane
Marvel Super Heroes Vs. Street Fighter (Kakuchou Ram Cartridge 4MB Fuzoku) [T-1238G] JPN Wymagane
Metal Slug [T-3111G] JPN Wymagane Wymagane
Metal Slug (Kakuchou Ram Doukon Okaidoku Set!!) [T-3114G] JPN Wymagane Wymagane
Noël 3 [T-22206G] JPN Opcjonalnie Opcjonalnie
Noël 3 (Shokai Genteiban) [T-22205G] JPN Opcjonalnie Opcjonalnie
Pia Carrot he Youkoso!! 2 [T-20114G] JPN Opcjonalnie Opcjonalnie
Pocket Fighter [T-1230G] JPN Opcjonalnie
Real Bout Garou Densetsu [T-3105G] JPN Wymagane Nie działa (błędy)
Real Bout Garou Densetsu Best Collection [T-3124G] JPN Wymagane Tylko z dołączonym kartridżem
Real Bout Garou Densetsu Special [T-3117G] JPN Wymagane Wymagane
Real Bout Garou Densetsu Special (Kakuchou Ram Cartridge-tsuki Okaidoku Set!!) [T-3119G] JPN Wymagane Wymagane
Samurai Spirits Amakusa Kourin [T-3116G] JPN Wymagane Nie działa (błędy)
Samurai Spirits Amakusa Kourin (Kakuchou Ram Doukon Okaidoku Set!!) [T-3118G] JPN Wymagane Nie działa (błędy)
Samurai Spirits Best Collection [T-3123G] JPN Wymagane Tylko z RAM Packiem z gy Samurai Spirits Zankurou Musouken
Samurai Spirits Zankurou Musouken [T-3106G] JPN Wymagane Wymagane
Samurai Spirits Zankurou Musouken (Kakuchou Ram Cartridge-tsuki Okaidoku Set!!) [T-3104G] JPN Wymagane Wymagane
Street Fighter Zero 3 [T-1247G] JPN Wymagane
Street Fighter Zero 3 (Kakuchou Ram Cartridge 4MB Fuzoku) [T-1246G] JPN Wymagane
Super Real Maajan P7 [T-16509G] JPN Opcjonalnie Opcjonalnie
The King of Fighters '95 [MK81088-50] EUR, JPN TAK
The King of Fighters '96 [T-3108G] JPN Wymagane Nie działa (błędy)
The King of Fighters '96 (Kakuchou Ram Cartridge-tsuki Okaidoku Set!!) [T-3109G] JPN Wymagane Nie działa (błędy)
JPN The King of Fighters '96 + '95 (Gentei KOF Double Pack) [T-3110G] JPN TAK Wymagane Nie działa (błędy)
The King of Fighters '97 [T-3120G] JPN Wymagane Wymagane
The King of Fighters '97 (Kakuchou Ram Cartridge-tsuki Okaidoku Set!!) [T-3121G] JPN Wymagane Wymagane
The King of Fighters Best Collection [T-3125G] JPN TAK Wymagane Tylko z gry The King of Fighter '97
Ultraman: Hikari no Kyojin Densetsu [T-13308G] JPN TAK
Vampire Savior: The Lord of Vampire [T-1228G] JPN Wymagane
Waku Waku 7 [T-1516G] JPN Wymagane Wymagane
Waku Waku 7 (Kakuchou Ram Cartridge-tsuki Okaidoku Set) [T-1515G] JPN Wymagane Wymagane
X-Men Vs. Street Fighter [T-1227G] JPN Wymagane
X-Men Vs. Street Fighter (Kakuchou Ram Cartridge 4MB Fuzoku) [T-1226G] JPN Wymagane
Demo Samurai Spirits Amakusa Kourin Hibaihin [610-6730] JPN Wymagane Nie działa (błędy)
Demo The King of Fighters '97 Sample Hibaihin [610-6869] JPN Wymagane Wymagane
Demo Vampire Savior ~The Lord of Vampire~ Taikenban [610-6881] JPN Wymagane

 

2 komentarzy dla “RAM Expansion Cartridge

  1. Całe swoje (niegdyś błogie) życie sądziłem, że ta pamięć działa też z europejskimi wersjami gier. Szkoda.

    1. Działać działa, tylko nie ma gier z którymi można by ją było wykorzystać. W końcu dostaliśmy oficjalnie King of Fighters 95 wymagające ROM packa i nieoficjalnie możemy skorzystać z RAM Packa przy Marvel Super Heroes, więc to z pewnością nie była kwestia braku kompatybilności rozwiązania z modelami spoza Japonii a braku chęci ze strony Segi i wydawców.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ładowanie