Automat Arcade na Jamma - reprodukcja

Automaty do gier znajdowaly sie zwykle na dworcach,w pubach, w "salonach gier" itp. na ktorych mozna bylo pograc wrzucajac zeton. Stick, przyciski ekran TV lub lapki i fliper. Przezycia nie do z'emulowania.
Awatar użytkownika
Axi0maT
Sponsor
Sponsor
Posty: 8162
Rejestracja: 2006-01-12, 12:40
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Automat Arcade na Jamma - reprodukcja

Post autor: Axi0maT » 2018-12-31, 12:49

Nie znalazlem nic sensownego na ten temat na retroage wiec zakladam nowy. Nadszedl czas ze w koncu i ja zapragnalem miec wlasny automat arcade z prawdziwego zdarzenia. Wszedzie w necie praktycznie tylko tutoriale jak zrobic budke z PC w srodku (ewentualnie z malinka) + kilometry tekstu o konfiguracji MAME. Ja jednak chce miec najprawdziwsze oryginalne wnetrze bez emulacji, przeklamanych dzwiekow i desynchronizacji obrazu. Postanowilem skupic sie na czyms ze slotem Jamma ale MVS mnie niezbyt interesuje jako ze posiadam juz Neo Geo. Budke sobie wybuduje (chyba ze ktos ma namiar na niedrogie stare oryginalne do renowacji). Jako wyswietlacz chce oskalpowac jakis TV z obudowy (mam ich ponad 80 wiec bede mial w czym wybierac). Zlacze jakiego moge uzyc to Euro Scart/Chinche lub ewentualnie S-Video (tu wybor bedzie skromniejszy). Pytanie do kolegow oblatanych w temacie a szczegolnie Papcia - co dalej? Co konkretnie potrzebuje? Chcialbym abysmy tu stworzyli kompletny tutorial od A do Z jak cos takiego zlozyc - szczegolnie od strony technicznej, bo stolarka mniej mnie w tej chwili interesuje ale na koniec kilka slow o tym tez sie przyda. No wiec od czego zaczac? Joye/przyciski z Aliexpress? Czy moze lepiej stare uzywane ale jednak lepszej jakosci? Tylko czy gdzies mozna jeszcze dostac u nas w rozsadnej cenie? Jakies wiazki kabli pewnie beda potrzebne, widzialem na allegro cos takiego zalega. Wrzutnik tez pewnie bedzie potrzebny, zasilacz, glosniki. No i samo serce automatu. Jak tu co z czym polaczyc? Kazda rada mile widziana.

PS: prosze z gory moderatorow o przenoszenie wszelkich komentarzy niedotyczacych automatu na zlaczu Jamma (czyt wszelkie udawane PC bartopy i emubudki) do innego stosownego tematu (juz taki jest na forum).

Awatar użytkownika
PapaHerbal
Moderator
Moderator
Posty: 1516
Rejestracja: 2011-12-15, 14:15
Lokalizacja: Solny Gród

Re: Automat Arcade na Jamma - reprodukcja

Post autor: PapaHerbal » 2018-12-31, 17:07

Heh, Axi0, widzę konkretne plany na Nowy Rok. :D
Po kolei, w moim przypadku nie było konieczności wnikania w technikalia bo budę kupiłem w całości, sprawną, więc jedyne o co musiałem się martwić to gry na Jamma. I myślę, że takie rozwiązanie byłoby optymalne również dla Ciebie. Oszczędzisz kupę nerwów i czasu, ale oczywiście jeśli chciałbyś zbudować taki automat od podstaw - nic nie stoi na przeszkodzie.

Każdy automat arcade składa się zasadniczo z cabinetu (budy), kineskopu wraz z płytą bazową tzw. chassis, zasilacza, wiązki Jamma, przycisków, joyów, głośników no i ewentualnie wrzutnika jeśli chcesz się bawić we wrzucanie monet (ja na tę chwilę odłączyłem wrzutnik a na płytach PCB i w matkach MVS po prostu ustawiłem freeplay).

Stary automat ma swój klimat i nie musisz wiele kombinować. Warto zwrócić uwagę na to jak świeci kineskop. Uznaniem cieszy się tu marka Hantarex. W jakim stanie jest chassis (zdarzają się płyty z nadtopionymi wtykami, poprzypalane), w przypadku kineskopów CRT problemy potrafi też stworzyć uszkodzony trafopowielacz - czasem trudno później dobrać właściwy. Jak już jesteśmy przy kineskopie - fajnie jeśli jest on zamocowany na stelażu, dzięki któremu możemy zmienić orientację z horyzontalnej na wertykalną, wówczas granie w większość schmupów (np. Raiden) staje się przyjemniejsze. Koniecznie po 6 przycisków dla każdego gracza ( na dobrą sprawę w wielu grach używa się 2-3 przycisków ale np. w Mortala w takiej konfiguracji nie pograsz). Jeśli chodzi o przyciski i joye bryluje tutaj Sanwa (zresztą te elementy zawsze można wymienić ze starych, styranych dziadów na nowe). Gdybyś decydował się na używany automat warto obejrzeć wiązkę Jamma, czy poszczególne kabelki nie są uszkodzone, niestety są to dość cienkie przewody. Warto sprawdzić jak grają wbudowane głośniki - tutaj ewentualna wymiana też nie powinna przysporzyć większych kłopotów.
Ja korzystam z budy uniwersalnej MAGNUM na włoskim chassis Intervideo (nie polecam ze względu na problemy z częściami) popularniejsze są płyty bazowe od Hantarexa (łatwiej z wymianą podzespołów).
Mimo, że jestem w miarę zadowolony z budy uniwersalnej to fajną sprawą są cabinety dedykowane konkretnej grze (np. wspomniany Mortal), tu trzeba zwrócić uwagę na ilość i rozmieszczenie przycisków i dostęp do złącza Jamma.

To takie moje spostrzeżenia z punktu widzenia użytkownika starej budy. W przypadku samodzielnej budowy od podstaw z pewnością znajdzie się tu ktoś, kto przez to przeszedł i może udzielić cennych wskazówek.
Obrazek

Awatar użytkownika
Axi0maT
Sponsor
Sponsor
Posty: 8162
Rejestracja: 2006-01-12, 12:40
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Re: Automat Arcade na Jamma - reprodukcja

Post autor: Axi0maT » 2018-12-31, 19:09

Wlasnie myslalem o budowie od podstaw - powinno wyjsc duzo taniej. Interesuje mnie wlasnie to jak sa wyprowadzane sygnaly i czy mozna uzyc zwyczajnego TV CRT. Zastanawiam sie czy jest gdzies jakas lista tego co powinienem miec. Z glosnikami jak napisales nie ma problemu - tu pewnie latwo zaadaptowac cokolwiek. Zasilacz - pewnie da sie przerobic cos od PC. Przyciski - to mozna na koniec dokupic. Ale musze zaczac od serca wiec co tutaj potrzeba? Jakie plyty, ile, czego? Czy kupienie zwyklej gry na slot Jamma sprawi problem z obsluga na plycie glownej? Czy jest kilka wersji? Doceniam cenne rady z zakupem gotowej uzywki ale chcialbym jednak wejsc w konkretne technikalia...

Awatar użytkownika
cissic
'normalnie deBesciak'
'normalnie deBesciak'
Posty: 784
Rejestracja: 2016-03-16, 09:58

Re: Automat Arcade na Jamma - reprodukcja

Post autor: cissic » 2019-01-01, 17:52

Będę śledził wątek bo też mam w planach jakąś taką maszynkę. Zastanawiam się tylko co to za automat miał by być. Liedyś mi się marzył SNES w takiej budzie, ale tera sam już nie wiem...

Awatar użytkownika
kolo
Redaktor
Redaktor
Posty: 2426
Rejestracja: 2011-01-22, 10:47
Lokalizacja: Łańcut

Re: Automat Arcade na Jamma - reprodukcja

Post autor: kolo » 2019-01-01, 22:13

@cissic
Dawno temu też się nad czymś takim zastanawiałem, ale ostatecznie stwierdziłem że nie ma to za bardzo sensu, raz że taka buda nie jest zbyt praktyczna w domowych warunkach. Druga sprawa to to że te wszystkie porty z automatów jednak sporo się różnią od oryginału.

Wracając do tematu to osobiście nie brałbym się za samodzielne składanie własnej maszyny za pierwszym razem, można się naprawdę sporo nauczyć jeśli chodzi o zasady działania danego sprzętu odświeżając bądź utrzymując go w dobrym stanie, zaczynanie niemal od zera na pewno będzie dużo trudniejsze. Choć podejrzewam że twoje zero Axiomacie będzie dużo wydajniejsze niż na przykład moje zero.
Sega, Sega über alles
Obrazek

Awatar użytkownika
Axi0maT
Sponsor
Sponsor
Posty: 8162
Rejestracja: 2006-01-12, 12:40
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Re: Automat Arcade na Jamma - reprodukcja

Post autor: Axi0maT » 2019-01-01, 22:15

@cissic
Ja planuje zrobic automat ze swoja ulubiona gra z czasow mlodosci DJ Boy (nie mylic z kiepawym portem z Sega Mega Drive). Do tego chcialbym tez miec ze 2-3 plyty dodatkowo na podmianke zeby od czasu do czasu zagrac w cos jeszcze z kultowych tytulow.

@kolo
Mam do pomocy kolesia ktory niezle ogarnia temat elektryki oraz troche elektroniki. Ma tez skilla w robieniu mebli i on zajmie sie w duzej mierze spreparowaniem budy, szczegolnie ze sam dla siebie bedzie robil dokladnie taka sama bude ale pod MAME. Moj ma byc na Jamma. Wzory cabinetow w necie troche sie znalazlo, ponoc nie powinno byc problemow z ich odwzorowaniem. Mamy troche starych mebli, jakies szafy - bedzie material na bude bez problemu. Tv kineskopowych mamy mnostwo, tak samo monitorow CRT, wiec zaadaptowac cos bedzie stosunkowo latwo. Ciagle wciaz zglebiam flaki, co jak z czym polaczyc. Znalazlem juz kilka schematow. Jestem dobrej mysli. Moze wyjsc z tego ciekawy poradnik do retroage plus.

Awatar użytkownika
cissic
'normalnie deBesciak'
'normalnie deBesciak'
Posty: 784
Rejestracja: 2016-03-16, 09:58

Re: Automat Arcade na Jamma - reprodukcja

Post autor: cissic » 2019-01-01, 22:28

kolo pisze:
2019-01-01, 22:13
@cissic
Dawno temu też się nad czymś takim zastanawiałem, ale ostatecznie stwierdziłem że nie ma to za bardzo sensu, raz że taka buda nie jest zbyt praktyczna w domowych warunkach. Druga sprawa to to że te wszystkie porty z automatów jednak sporo się różnią od oryginału.
No kurde wiem i dlatego pojawił mi się kiedyś pomysł z takim wynalazkiem, do którego mógłbym podpiąć każdą konsolę po RGB. Taka szafka w klimacie Arcade z ekranem CRT. To nawet mogłaby być jakaś stara rozbita skorupa. Taka mocno używana była by nawet ciekawa bo z duszą

Awatar użytkownika
cissic
'normalnie deBesciak'
'normalnie deBesciak'
Posty: 784
Rejestracja: 2016-03-16, 09:58

Re: Automat Arcade na Jamma - reprodukcja

Post autor: cissic » 2019-01-01, 22:39

Axi0maT pisze:
2019-01-01, 22:15
@cissic
Ja planuje zrobic automat ze swoja ulubiona gra z czasow mlodosci DJ Boy (nie mylic z kiepawym portem z Sega Mega Drive). Do tego chcialbym tez miec ze 2-3 plyty dodatkowo na podmianke zeby od czasu do czasu zagrac w cos jeszcze z kultowych tytulow.
Kojarzę grę, ale słabo i własnie z automatów. Nawet nie wiedziałem, że był jakiś port na stacjonarną maszynę.
Może lepiej kupić coś sprawnego i wiekowego? W końcu jesteś kolekcjonerem. Neo Geo graty idą w górę ;)

Awatar użytkownika
/dev/null
'doskakuje do klawiatury'
'doskakuje do klawiatury'
Posty: 56
Rejestracja: 2018-12-07, 13:42
Lokalizacja: wlkp

Re: Automat Arcade na Jamma - reprodukcja

Post autor: /dev/null » 2019-01-07, 12:20

Z jednej strony chcesz "automat arcade z prawdziwego zdarzenia" z drugiej strony, stronisz od JAMMA/MVS i chcesz wsadzić zwykły CRT do środka. Prawdziwy arcade miał specjalny crt :-) nie byle jaki tv. Czyli rozumiem, że robisz arcade przyzwoity, ale budżetowy. Joy + przyciski + kable + sterownik. No i tu się pojawia pytanie, jeżeli nie JAMMA/MVS i nie PC/ARM to co ?! bo sterownik w wszytstki DIY jest na USB pod PC/ARM. Wybierz środek, który będzie sercem twojej maszyny i buduj w ogół tego. Tutkow jest masa, ale wykluczając PC/ARM podcinasz sobie nogi - więc jestem ciekawe w co chcesz iść. Dużo płytek na rynku są kompatybilne z JAMMA i chyba od tego nie uciekniesze jeżeli chcesz 'prawdziwe' odczucie. Do tego karta dzwiękowa, konwerter to tego twojego crt, zasilanie. albo łatwiejsze rozwiązanie np. takie 19-in-1 z i dzwiękiem i grafiką na płycie, ale z nowu jeżeli chcesz konkretną grę to chyba to już odpada, chyba że przeprogramowałbyś kość na płytce. Oczywiście markiza, oświetlenie, glośniki, dekale - ale to już potem, jak już zaczniesz budować. Z PC/ARM jest na tyle łatwiej, że to wszystko jesteś w stanie niskim kosztem, mniej problematycznie połączyć i zawsze przeprogramować jak znudzi ci się, dodać duperelki itd. Ale imo, jak chcesz mieć 'real deal' to jamma i wsparcie magazynowe chińczyków.

Awatar użytkownika
Axi0maT
Sponsor
Sponsor
Posty: 8162
Rejestracja: 2006-01-12, 12:40
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Re: Automat Arcade na Jamma - reprodukcja

Post autor: Axi0maT » 2019-01-08, 14:47

/dev/null pisze:
2019-01-07, 12:20
Z jednej strony chcesz "automat arcade z prawdziwego zdarzenia" z drugiej strony, stronisz od JAMMA/MVS i chcesz wsadzić zwykły CRT do środka. Prawdziwy arcade miał specjalny crt :-) nie byle jaki tv.
Zalezy mi na tym aby obraz (w tym glownie synchronizacja i scroll) byly tak jak na prawdziwym sprzecie. Zalezy mi tez aby dzwiek nie byl jakas padaka jak na PC, na ktorym jest znieksztalcony i mocno odbiega od tego co potrafia wygenerowac uklady dedykowane w automatach. Jakosc wyswietlanego obrazu jest do dopracowania. Nie wierze ze sposrod prawie setki TV nie trafie ani jednego ktory by wyswietlal w zadowalajacej mnie jakosci.
/dev/null pisze:
2019-01-07, 12:20
Czyli rozumiem, że robisz arcade przyzwoity, ale budżetowy. Joy + przyciski + kable + sterownik. No i tu się pojawia pytanie, jeżeli nie JAMMA/MVS i nie PC/ARM to co ?! bo sterownik w wszytstki DIY jest na USB pod PC/ARM.
Napisalem jasno ze ide w Jamma. Nie chce MVS bo mam juz AES. Moze nie doczytales. Niebardzo wiem o jakie sterowniki ci chodzi. Moze nie dokopalem sie jeszcze tak gleboko, ale z tego co wiem to laczy sie kabelkami kontroler bezposrednio do zlacza na jammie i... powinno dzialac? Moze o czyms nie wiem, jesli tak to mnie uswiadom.
/dev/null pisze:
2019-01-07, 12:20
Tutkow jest masa, ale wykluczając PC/ARM podcinasz sobie nogi - więc jestem ciekawe w co chcesz iść.
Ja ze znalezieniem tutkow mialem wlasnie problem, bo niemal wszystkie opisuja robienie automatu na PC/ARM. Rozwin prosze mysl dlaczego podcinam sobie nogi? Bo wciaz nie rozumiem co masz na mysli. Odnosze wrazenie ze nie doczytales ze celuje wlasnie tylko i wylacznie w JAMMA. Oswietlenie i cala reszta to detale, poki co chce miec te dzialajace flaki na wierzchu. Do obudowy dojde w odpowiednim czasie.

/dev/null pisze:
2019-01-07, 12:20
Z PC/ARM jest na tyle łatwiej, że to wszystko jesteś w stanie niskim kosztem, mniej problematycznie połączyć i zawsze przeprogramować jak znudzi ci się, dodać duperelki itd.
Tak jak napisalem w pierwsyzm poscie opcja PC/ARM w ogole nie biore nawet pod uwage, z racji raz ze jakos emulacji jest niezadowalajaca dla mnie, a dwa ze chce miec oryginal a nie pirackie pudelko zapakowane w budke. Zdania nie zmienie, wiec te kwestie mozesz od razu odpuscic.

Awatar użytkownika
/dev/null
'doskakuje do klawiatury'
'doskakuje do klawiatury'
Posty: 56
Rejestracja: 2018-12-07, 13:42
Lokalizacja: wlkp

Re: Automat Arcade na Jamma - reprodukcja

Post autor: /dev/null » 2019-01-11, 08:14

@Axi0maT, faktycznie, połączyłem MVS i JAMMA jako wykluczone przez Ciebie, sorki. Sterownik - sterownik jest jak chcesz podłączyć PC/ARM wtedy sterownik zamienia sygnał z przycisków/joya na usb aka kontroler usb.

Z tutoriali ostatnio oglądałem i bardzo polecam: https://www.youtube.com/watch?v=ff4tHEDpjEU z pandrą ale zawsze :-)

odnośnie podcinania nóg, to z błędnym założeniem usuwając Jamma z obrazka i nie chcąc PC/ARM nie było tam dużo ciekawych opcji. ale jak już wyjasniliśmy, źle Cie zrozumiałem i bronołem w tym kierunku.

Awatar użytkownika
Axi0maT
Sponsor
Sponsor
Posty: 8162
Rejestracja: 2006-01-12, 12:40
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Re: Automat Arcade na Jamma - reprodukcja

Post autor: Axi0maT » 2019-01-11, 14:51

Spoko, wiec zadne sterowniki nie sa potrzebne, wszystko bedzie leciec bezposrednio na Jamme.

luki83
'doskakuje do klawiatury'
'doskakuje do klawiatury'
Posty: 2
Rejestracja: 2019-03-09, 15:10

Re: Automat Arcade na Jamma - reprodukcja

Post autor: luki83 » 2019-03-09, 16:17

Cześć! To mój pierwszy post na forum.

Jeżeli zależy Ci na jakości postaw na dobrej klasy joystick i przyciski. Najpopularniejszym jest Sanwa JLF-TP-8, Seimutsu LS-32 również nie ustępuje mu pola. Tanie zestawy z Aliexpress sobie odpuść, mimo, że chińskie repliki ww joysticków są coraz lepszej jakości to łatwo trafić na bubel.

Nie oceniam Twojego wyboru co do serca automatu, ale muszę odnieść się do Twojej argumentacji, bo przedstawiasz emulację jako coś znacząco odbiegającego standardami od oryginału. Tymczasem GroovyMame z CRT Emudriver (sterownik pod karty Radeon) potrafi emulować gry w pełnej prędkości, oryginalnej rozdzielczości 15khz, z oryginalnym odświeżaniem. W tzw. "blind test" ludziom trudno rozróżnić oryginalny program od emulacji.

Przeczytałem też, że w automatach był montowany "specjalny arcade monitor". Kineskopy arcade to kineskopy telewizyjne - dla przykładu kieskopy używane w popularnych monitorach arcade Hantarex można znaleźć również w telewizorach domowych. Potwierdzają to osoby, które osobiście otwierały i naprawiały tysiące telewizorów. Można znaleźć na rynku dobry TV ze zbliżonymi parametrami obrazu, to dobra droga. Sam celuję w Sony Trinitron.

Awatar użytkownika
cissic
'normalnie deBesciak'
'normalnie deBesciak'
Posty: 784
Rejestracja: 2016-03-16, 09:58

Re: Automat Arcade na Jamma - reprodukcja

Post autor: cissic » 2019-03-13, 23:07

luki83 pisze:
2019-03-09, 16:17
Nie oceniam Twojego wyboru co do serca automatu, ale muszę odnieść się do Twojej argumentacji, bo przedstawiasz emulację jako coś znacząco odbiegającego standardami od oryginału. Tymczasem GroovyMame z CRT Emudriver (sterownik pod karty Radeon) potrafi emulować gry w pełnej prędkości, oryginalnej rozdzielczości 15khz, z oryginalnym odświeżaniem. W tzw. "blind test" ludziom trudno rozróżnić oryginalny program od emulacji.
Emulacja to ZUO. Regulamin :)

luki83
'doskakuje do klawiatury'
'doskakuje do klawiatury'
Posty: 2
Rejestracja: 2019-03-09, 15:10

Re: Automat Arcade na Jamma - reprodukcja

Post autor: luki83 » 2019-03-15, 12:33

Odniosłem się czysto teoretycznie do wcześniejszej dyskusji na ten temat, nie przeczytawszy regulaminu. Sorry i już przestaje :)

ODPOWIEDZ