Led Mod w SMS II - Poradnik (v1)

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Forte
'normalnie deBesciak'
'normalnie deBesciak'
Posty: 821
Rejestracja: 2011-11-23, 09:27
Lokalizacja: Dom

Led Mod w SMS II - Poradnik (v1)

Post autor: Forte » 2014-09-05, 19:25

Kiedy Sega wypuściła Master System II, cięła koszty jak szalona. Między innymi pozbawiono naszą konsolkę diody informującej o tym czy jest włączona czy nie.

Ta kontrolka jest całkiem przydatna i nie trudno ją zamontować. Zrobiłem więc mały Tutorial jak tanio i szybko możecie sprawić sobie własną.

Pamiętajcie jednak, że jakiekolwiek ingerowanie w sprzęt może go zepsuć. Innymi słowy, nie odpowiadam za to, jeżeli wasz Mistrz Systemów II się spali.

A więc co nam będzie potrzebne;


- Lutownica
- Wiertarka
- Super Glue - ok. 2.50 zł
- Nożyk
- Kabelki - pałętają się wam pewno gdzieś w domu, piwnicy, w zepsutych urzadzeniach itp. :)
- Dioda LED - kilkanaście groszy
- Rezystor 220 Ohm - Jak wyżej
- Rama z plexi - Jeżeli nie macie w domu na zbyciu, możecie kupić za kilka zł, albo znaleźć podobny materiał. Polecam sklepy typu wszystko za 5 zł, albo duże sieci handlowe

KROK 1 - Wywiercenie otworka w obudowie
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
W górnej obudowie wiercimy otworek o średnicy podobnej do diody którą mamy. Nie szarżujcie z wiertłem za bardzo. Starajcie się też zrobić go w pobliżu włącznika.

KROK 2 - Szybka
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Opcjonalnie - jeżeli chcecie możecie wysunąć sobie diodę na zewnątrz, ale nie będzie to zbyt dobrze wyglądało. Dlatego weźcie kawałek plexi i wytnijcie sobie mały fragment.

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Następnie weźcie Super Glue, leciutko wyduście kilka kropelek wokół otworka (Nie za dużo, żeby szybka nie oberwała przy przyklejaniu!) i przyłóżcie w to miejsce naszą szybke. Poczekajcie kilka chwil aż klej wyschnie i gotowe!

KROK 3 - Lutujemy kable do źródła prądu

WAŻNE! UPEWNIJCIE SIĘ, ŻE KONSOLA JEST ODŁĄCZONA OD PRĄDU!

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Spójrzcie na otwartą konsolę. Po lewej stronie jest regulator napięcia (ten ze znaczkiem Motorolli). Do tego przylotuwujemy nasze dwa kabelki. Uwaga! nie połączcie przypadkiem ze sobą nóżek na regulatorze. Zadbajcie o to, żeby każdy kabelek był podłączony do innej nóżki i żeby się ze sobą nie stykały!

Możecie wziąć i skręcić ze sobą kabelki, i obkleić je taśmą izolacyjną, bądź w gumę od innego kabla (na zdjęciu) - w ten sposób troche je zabezpieczycie i nie będą wam latać po całej konsoli.


KROK 4 - Lutujemy kable do rezystora i diody.

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Jeden kabelek łączymy bezpośrednio z diodą, a drugi z rezystorem. Następnie, drugą końcówkę rezystora łączymy z diodą. Na obrazku widać jeszcze potencjometr, ale nie sugerujcie się nim. Nie potrzebujecie go aby dioda działała - ale przydaje się jeżeli chcielibyście zmniejszyć jej moc bo za bardzo daje po oczach. Niestety nie chce ze mną współpracować, ale jak go namówię, zrobię update tematu.

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Teraz upchnijcie kabel w dole konsoli, jak na zdjęciu. Swój przylepiłem taśmą izolacyjną, żeby za bardzo się nigdzie nie ruszał.

KROK 5 - Testowanie.

Załóżcie obudowę na konsole i podłączcie ją do prądu. Po włączeniu, przez otworek powinno być widoczne światło. Jeżeli nie... upewnijcie się, że wszystko jest podłączone jak należy.

Efekt przed i efekt po;
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
Sega!

Awatar użytkownika
ufix
'dopchal sie i chce pisac'
'dopchal sie i chce pisac'
Posty: 267
Rejestracja: 2012-08-12, 21:51
Lokalizacja: Wrocław

Re: Led Mod w SMS II - Poradnik (v1)

Post autor: ufix » 2014-09-05, 19:51

Całkiem fajny poradnik :)

Myślę, że można by było spróbować użyć diodę z płaskim czołem, coś takiego:

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Wtedy odpadłaby konieczność użycia plexi.

Co do regulacji jasności diody, to potencjometr nie wystarczy, w przypadku LEDów jest to trochę bardziej skomplikowane ;)

Awatar użytkownika
Forte
'normalnie deBesciak'
'normalnie deBesciak'
Posty: 821
Rejestracja: 2011-11-23, 09:27
Lokalizacja: Dom

Re: Led Mod w SMS II - Poradnik (v1)

Post autor: Forte » 2014-09-05, 19:57

ufix pisze:Całkiem fajny poradnik :)
Dzięki :)
ufix pisze:Myślę, że można by było spróbować użyć diodę z płaskim czołem, coś takiego:

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Wtedy odpadłaby konieczność użycia plexi.
Good idea. Plexi to nie idealne rozwiązanie, ale jak ktoś użył zwykłej diodki, chyba najprostsze. Zawsze można ew. wyciągnąć z innej konsolki obudowę wokół diody.
ufix pisze:Co do regulacji jasności diody, to potencjometr nie wystarczy, w przypadku LEDów jest to trochę bardziej skomplikowane ;)
Właśnie się o tym przekonałem :cry: specem niestety nie jestem, ale jak już coś zmajstruje to chętnie się dzielę :D
Sega!

MrMajst3r
'doskakuje do klawiatury'
'doskakuje do klawiatury'
Posty: 105
Rejestracja: 2013-04-18, 20:33
Kontakt:

Re: Led Mod w SMS II - Poradnik (v1)

Post autor: MrMajst3r » 2014-09-05, 23:18

Można zastosować też oprawkę na diodę:
http://allegro.pl/oprawka-oprawa-gniazd ... 89102.html

Co do regulacji intensywności świecenia diody - potencjometr wystarczy. Lutujesz go w szereg z rezystorem (lub z pomięciem rezystora). Wykorzystujesz środkową i jedną ze skrajnych nóżek.

Awatar użytkownika
Forte
'normalnie deBesciak'
'normalnie deBesciak'
Posty: 821
Rejestracja: 2011-11-23, 09:27
Lokalizacja: Dom

Re: Led Mod w SMS II - Poradnik (v1)

Post autor: Forte » 2014-09-06, 10:29

Będe musiał przejść się do elektronicznego i sprawdzić rezystor na większą wartość ohm. Tak czy inaczej na pewno będę chciał obniżyć moc diody, bo za mocno świeci.
Sega!

okult
'dopchal sie i chce pisac'
'dopchal sie i chce pisac'
Posty: 202
Rejestracja: 2015-04-06, 16:15
Lokalizacja: Legnica
Kontakt:

Re: Led Mod w SMS II - Poradnik (v1)

Post autor: okult » 2015-04-21, 02:36

A ja się zapytam po grzyba psuć zabytek techniki? ;) Dioda potrzebna jak... tej no... ;) majtki :) Oryginał to oryginał.
http://www.facebook.com/RetroGraneLegnica
C64, C64C, C64G, C64 Aldi, CDTV, Atari 65XE, ZX Spectrum 48, TOSHIBA T2130CT@Win 3.11, Atari 2600, SEGA SMS, SEGA SMSII, GB, GBC, GBA, Atari STE. 

Awatar użytkownika
Forte
'normalnie deBesciak'
'normalnie deBesciak'
Posty: 821
Rejestracja: 2011-11-23, 09:27
Lokalizacja: Dom

Re: Led Mod w SMS II - Poradnik (v1)

Post autor: Forte » 2015-05-22, 09:49

Za czasów kiedy nie miałem Kabla AV i trzeba było dostrajać ręcznie program w TV żeby SMS wskoczył za cholere nie wiedziałem czy konsola na pewno działa, czy też nie ;)

Stąd chociażby pomysł na diodę, dla ludzi którzy nie mają kabla albo są niechętni do AV moda
Sega!

ODPOWIEDZ