Takie listy zawsze sprawiają megaproblem, bo nie sposób wybrać spośród wszystkich gier tą najlepszą. Mam jakiś zarys jakie gry mogłyby się znaleźć w pierwszej 20, ale taka najlepsza-najlepsza? Raczej nie xD
1.
Shadowrun - najkrótsza definicja to taki fallout z 16 bitów (porównanie uproszczone, proszę fanów Fallouta o pozostaniu na miejscach). Gra jest niesamowicie zaplanowana pod względem mechaniki, trochę słabiej natomiast jeśli chodzi o zadania do wykonania. 3 różne klasy, masa umiejętności i cech do rozwoju, wynajmowanie ludzi do drużyny, otwarty świat, włamywanie się do cyberprzestrzeni i magia. Tego wszystkiego nie da się opisać kilkoma zdaniami, to gra niesamowicie rozbudowana jak na poczciwego MegaDrive'a. Polecam każdemu, mimo iż losowe zadania potrafią się szybko powtarzać.
2.
Contra Hard Corps - zdaje się, że to jest najlepsza Contra. W tym przypadku dostajemy wszystko co najlepsze. 4 różne postacie dysponujące różnym orężem, możliwość wyboru ścieżki, które komplikują bądź ułatwiają nasz progres, do tego kilka różnych zakończeń, wszystko przyprawione niesamowitym tempem gry, świetną grafiką i muzyką. Probotector w tej wersji został niestety ocenzurowany, więc część smaczków ucieka.
3.
Rocket Knight Adventures - no nic nie może pobić rakietowego rycerza
Zastanawiałem się dość intensywnie pomiędzy Ristarem i Dynamite Headdym, ale to jednak RKA jest wg mnie najlepszy. Świetna mechanika gry, jetpack, niecodzienne plansze, a poza tym śliczna oprawa audiowizualna. Konami potrafiło robić wyjątkowe gry na MegaDrive'a.
Poza tym honorowe wypominki należą się:
Red Zone - Gra na samym początku wylicza wszystkie graficzne aspekty gry, jak powiększanie, rotację, grafikę poligonową czy kompresję wideo "bez użytku dodatkowego hardware'u". CO najważniejsze - to widać. Siejemy totalną rozwałkę helikopterem podczas 10 najoryginalniejszych misji w tego typu produkcjach, przy dość ograniczonych zasobach, modelem zniszczeń dającym nam ostro w kość (np. uszkodzenie wirnika, przez co helikopter bez przerwy nam skręca) i misjach na piechotę. Czasem wcielimy się w jednego z 3 komandosów i wejdziemy do bunkra. W sumie dlaczego nie jest w top 3? Hmmm... Chyba przez słabe zakończenie
(ale intro rozwali wam gały)
Corporation - to z kolei jest moim System Shockiem z 16 bitów. Wybieramy jedną postać z kilku zdefiniowanych, dokupujemy jej osprzęt, ale też wykształcenie czy też robotyczne ramiona i wysyłamy na misję infiltracji firmy zamieszanej w zabawy genetyczne. Gra jest prowadzona z perspektywy pierwszoosobowej, więc strzelamy, zbieramy zapasy, rozwiązujemy zadania i podróżujemy wgłąb budynku. Należy również dbać o kondycję naszego bohatera i zasób energii, żeby np. mapa nam nie zgasła. Do tego inny ekwipunek może nam otworzyć nową drogę. Trochę szkoda, że gra potrafi ostro zwolnić.
Ristar - śliczna grafika i muzyka, główna postać potrafi się chwytać wszystkiego. Poza tym to standardowy platformer ze światami ognistymi, lodowymi, muzycznymi itp.
Dynamite Headdy - przyjemna platformówka, gdzie główny bohater może wymieniać sobie głowy i nimi atakować. Plansze są dość udziwnione a cała gra utrzymana jest w konwencji występu w teatrze
Gunstar Heroes - silny konkurent Contry, ale tutaj nacisk bardziej został położony na humor. Wciąż jest to wyśmienita strzelanka z wymagającymi bossami, a to co ją wyróżnia od innych gier tego typu to tworzenie własnych broni i możliwość rzucania przeciwnikami (i drugim graczem)
MegaTurrican - i kolejna strzelanka, tym razem z miksem Metroida i Bionic Commando (i przeciwnikami z Aliena, Terminatora i Silver Surfera, między innymi). Totalna rozwałka w najwyższej jakości wzbogacona została o eksplorację i znajdowanie sekretów.
D&D Warriors of The Eternal Sun - świetny RPG, gdzie połączono typowy dungeon crawler z taktycznymi turowymi potyczkami, gdy jesteśmy poza jaskiniami.
Batman & Robin - zupełnie inna niż jej odpowiednik na SNESa, tutaj dostajemy muzykę, która potrafi przekształcić bzyczenie i buczenie MegaDrive'a w świetny soundtrack, a grafika próbuje nam namieszać w głowie lekką perspektywą 3D. Poza tym to bardzo wymagająca gra, przeciwnicy potrafią dopiec i często napierają falami. Nie pomaga nawet nieskończoność batarangów.
Castlevania Bloodlines - to za to jest oryginalna odsłona innej serii Konami. Dwie postacie do wyboru, jedna z łańcuchem, druga z długim zaostrzonym kijem (piką? halabardą?) przemierzają Europę i walczą ze wszystkimi mitycznymi stworami. Mam wrażenie, że tutaj można odnaleźć wszystkie graficzne możliwości, które oferował MD. Jest w niej masa świetnych efektów wizualnych.
Flashback - miała w sobie coś z Another World, coś z Prince of Persia, dodała interesującą fabułę, otoczyła w specyficznym stylu graficznym i stworzyła całkiem ciężki klimat. Bardzo zapadła mi w pamięć druga plansza, w której to mamy możliwość trochę odsapnąć i pozwiedzać futurystyczne miasto.W ostatnich rundach za to potrafiła być frustrująca.
Warlock - na pierwszy rzut oka gra ma świetną animację głównego bohatera oraz tła. Pod tym cukierkiem dla oka kryje się jednak specyficzna platformówka-horror, gdzie głównym ficzerem jest latająca kula, którą możemy sterować. Przejdziemy przez zamki i katakumby, pustkowia i jaskinie, a przez całą grę pojawiać się będzie nasz główny przeciwnik atakując nas, zastawiając pułapki, wskrzeszając poległych wrogów. Bardzo podobał mi się również design poziomów.
Ranger X - kolejna produkcja ukazująca możliwości graficzne MEgaDrive'a. Sterujemy mechem i niszczymy najeżdżające nasze ziemie armie. Nie jesteśmy jednak osamotnieni, gdyż towarzyszy nam pojazd na który można wsiąść bądź też się z nim złączyć.
Bio Hazard Battle - horyzontalny shooter, który bardzo mi się spodobał. Do wyboru mamy 4 statki/ważki i lecimy niszcząc wszystko co stanie nam na drodze. Wspominam ją lepiej od takich gier jak R-Type, Thunder Force 4 czy Gradius III, ale nie potrafię jakoś sobie przypomnieć dlaczego
Poza tym mam jeszcze ciepłe słowa dla gier, w które jeszcze porządnie się nie wgryzłem, a na pewno reprezentują wysoką jakość -
Story of Thor, Landstalker, Light Crusader, Alien Soldier, Rings of Power, Generations Lost, Phantom 2040, Havok, Starflight, Dinosaurs for Hire, Warsong, X-Men 2: Clone Wars.