gałki analogowe i laser

ODPOWIEDZ
frabi
'radzi sobie'
'radzi sobie'
Posty: 561
Rejestracja: 2012-03-10, 11:08
Lokalizacja: Wrocław

gałki analogowe i laser

Post autor: frabi » 2012-10-19, 18:10

Właśnie na dobre zaczynam przygodę z PSXem (na początku tłukłem tylko celowniczki) i jednego nie rozumiem. Mam oryginalnego dualshocka i blaze duo shock plus.
Skoro na PS3 w pierwszej części Crasha nie udało mi się odpalić gałki analogowej to wnioskuje, że niektóre gry po prostu gałek nie obsługują - niezależnie od tego czy ma być to sterowanie analogowe czy cyfrowe.
Tak samo jest w Tekkenie 2 już na PSX - działa tylko d-pad, niezależnie czy tryb analogowy jest włączony czy nie. Ale na nieoryginalnym padzie, Tekken spokojnie działa na gałkach. Czyżby pad miał jakieś obejście symulujące d-pada na gałkach ? Niestety nie mam płyty z crashem żeby porównać jak będzie na prawdziwym PSX.
Przy okazji - czy gry na PSXa są bardzo są bardzo wrażliwe na rysy ? W zestawie mam dwie płyty, które w prawdzie rys mają sporo ale drobnych i w najlepszym razie dochodzą do ekranu tytułowego. Zwykle wiesza się wyświetlając ekran z menu (takim jak nie ma płyty). To częsty przypadek?

Pokaż Uwagi moderatora
C64C&G, A500, A2600, A7800, Videopac, Saba Channel F, SMS, SMD, NES, SNES, N64, PSX, Vectrex, PS3, 3DO, GB Classic, Color, Pocket, Advance & SP, NDS Lite, Sega GG, 3DO
wish list: Entex Adventure Vision, Magnavox Oddysey, A2600 Heavy Sixer, Metal Slug Arcade

DizzyX
'wieszcz narodowy'
'wieszcz narodowy'
Posty: 1233
Rejestracja: 2009-09-15, 15:25
Kontakt:

Re: gałki analogowe

Post autor: DizzyX » 2012-10-19, 19:35

frabi, może być to wina pada. Z padami w PSXie miałem różne przygody, czasem nie działały niektóre przyciski (uszkodzenie kabla), innym razem nie działała memorka, jeśli uszkodzony pad był wpięty w gniazdo pod nią.
A właśnie - wyciągnij memorkę (jeśli ją masz) i sprawdź jeszcze raz - może to być też wina memorki.
Porty gier i memorek ze sobą współpracują i niestety często bywa tak że jedno wpływa na drugie.

Co do rys - mój PS1 czyta nawet zajechanego Raymana, więc możliwe, że Twój laser po prostu dogorywa. Najczęściej takie akcje dzieją się w przerobionych PSach

frabi
'radzi sobie'
'radzi sobie'
Posty: 561
Rejestracja: 2012-03-10, 11:08
Lokalizacja: Wrocław

Re: gałki analogowe

Post autor: frabi » 2012-10-19, 21:48

Bez memorki bez zmian. Drugi (nieoryginalny) pad działa w tekkenie 2 na gałkach analogowych bez włączonego tryby analogowego (dioda analog wyłączona). Przy włączonym trybie analogowym nie działa.
Ale sam oryginalny pad w innych grach, w trybie analogowym działa dobrze - i na pewno jest to sterowanie analogowe.
Czyli w tekkenie 2 gałka powinna działać na oryginalnym padzie ?

Z odczytem dziwne, może te płytki są bardziej zjechane niż wygląda. Konsoli mam dwie i na obu podobnie i raczej obie nieprzerabiane.
C64C&G, A500, A2600, A7800, Videopac, Saba Channel F, SMS, SMD, NES, SNES, N64, PSX, Vectrex, PS3, 3DO, GB Classic, Color, Pocket, Advance & SP, NDS Lite, Sega GG, 3DO
wish list: Entex Adventure Vision, Magnavox Oddysey, A2600 Heavy Sixer, Metal Slug Arcade

Awatar użytkownika
kanarekkk
Administrator forum
Administrator forum
Posty: 2512
Rejestracja: 2011-06-09, 12:51
Lokalizacja: TRN
Kontakt:

Re: gałki analogowe

Post autor: kanarekkk » 2012-10-20, 06:04

W tekkenie 3 tez analog nie dziala na oryginalnym padzie ;) Albo ja czegos wlaczyc nie potrafie ;) Kojarzy mi sie, ze nawet w 5 tak gralem, ale moja opinia moze byc bledna, bo gralem dawno temu. Zrob kopie jakies gry, i wypal, to sie dowiesz, czy jest przerobiony ;)
Obrazek

frabi
'radzi sobie'
'radzi sobie'
Posty: 561
Rejestracja: 2012-03-10, 11:08
Lokalizacja: Wrocław

Re: gałki analogowe

Post autor: frabi » 2012-10-20, 09:01

kanarekkk pisze:W tekkenie 3 tez analog nie dziala na oryginalnym padzie ;) Albo ja czegos wlaczyc nie potrafie ;) Kojarzy mi sie, ze nawet w 5 tak gralem, ale moja opinia moze byc bledna, bo gralem dawno temu. Zrob kopie jakies gry, i wypal, to sie dowiesz, czy jest przerobiony ;)
Już zrobiłem ale strach się było przyznać na forum :). Ale na usprawiedliwienie dodam, że to pierwszy crash, którego kupiłem w PSN ;). Obie proszą o włożenie Playstation CD-ROM, więc zakładam, że nieprzerabiane.

Tak swoją drogą zastanawiam się od czego właściwie zużywa się laser, szczególnie na piratach?
Przecież to urządzenie optyczne, więc wiele popsuć się nie może. No chyba że chodzi nie tyle o sam laser co o jakiś mechanizm sterujący jego ustawieniem, który męczy się na płytach trudnych do odczytania.
C64C&G, A500, A2600, A7800, Videopac, Saba Channel F, SMS, SMD, NES, SNES, N64, PSX, Vectrex, PS3, 3DO, GB Classic, Color, Pocket, Advance & SP, NDS Lite, Sega GG, 3DO
wish list: Entex Adventure Vision, Magnavox Oddysey, A2600 Heavy Sixer, Metal Slug Arcade

Awatar użytkownika
Bodzio
'wieszcz narodowy'
'wieszcz narodowy'
Posty: 1645
Rejestracja: 2010-09-22, 16:43
Kontakt:

Re: gałki analogowe

Post autor: Bodzio » 2012-10-20, 09:51

Gry na PSXa mniej więcej do roku 1998 chyba nie obsługują w ogóle analogów bo ich wtedy w ogóle nie było. Jak wiadomo konsola debiutowała ze zwykłymi padami więc widocznie gry nie były przygotowane od początku na pojawienie się Duala, który zawitał bodaj pod koniec 1997 roku. W związku z tym nie pograsz na analogach ani w pierwszego Crash'a ani we wszystkie Tekkeny. Z Tekkenem pozostaje jednie gra przy użyciu Arcade Stick. Czy gra obsługuje Duala czy nie to jest chyba zawsze napisane na tylnej okładce. Ciekawe natomiast jest to, że jakiś nieoryginalny pad może to obejść. Właśnie sprawdzałem i Tekkena i Crasha na swoim nieoryginalnym padzie od PS2 ale u mnie analogi nie działają. Czyli tak jak powinno być :)

Co do rys na płycie to nie wydaje mi się, żeby te od PSXa były jakoś szczególnie wrażliwe na porysowanie. Wręcz przeciwnie ,kiedyś słyszałem, że czarne spody są lepiej tolerowane przez laser, a ile w tym prawdy tego nie wiem. W Twoim przypadku to raczej na bank będzie wina lasera. Co do tego psucia lasera od przeróbki to jak dla mnie to trochę taki mit graczy, którzy grali czy tam grają tylko na oryginałach i szukali sobie jakiegoś argumentu, żeby zniechęcić innych do przeróbki. Jak ktoś dbał o swojego PSXa, to czy będzie przerobiony, czy nie to jego żywotność powinna być taka sama. Przeróbka nie ingeruje chyba w samą pracę lasera tylko odblokowuje coś na płycie głównej więc nie łączył bym tu tych dwóch spraw. Niestety lata i użycie robią swoje, więc wcale nie jest łatwo nabyć konsolę z laserem w bdb stanie, a najgorsze, że trudno jego stan tak naprawdę sprawdzić. Ja do sprawdzania od lat używam takiej zajechanej płyty z Medal of Honor z ogromną rysą. Jeśli konsola mi nie zawiesza się na 3 misji to znaczy, że jest dobrze, a jeżeli czyta płynnie filmik z intra to już znaczy, że działa jak żyleta. Szkoda, że nie masz PS2 do sprawdzenia, ale jak PS3 czyta gry z szaraka to sprawdź czy będzie czytał te Twoje dwie porysowane płytki.

frabi
'radzi sobie'
'radzi sobie'
Posty: 561
Rejestracja: 2012-03-10, 11:08
Lokalizacja: Wrocław

Re: gałki analogowe

Post autor: frabi » 2012-10-20, 10:16

Czyli trafił mi się fajny pad, szczególnie że wygląda na solidny a krzyżak jest wygodniejszy niż oryginalny :D
Nawet nie wiedziałem, że PS3 czyta gry PSXa z płyt - cool, nie muszę konsoli do salonu nosić, żeby pograć na dużym TV. Szkoda tylko, że emulacji lightguna na move nie ma.

Obie kłopotliwe płytki na PS3 też się nie uruchamiają, więc raczej nie mam co się o lasery martwić.
C64C&G, A500, A2600, A7800, Videopac, Saba Channel F, SMS, SMD, NES, SNES, N64, PSX, Vectrex, PS3, 3DO, GB Classic, Color, Pocket, Advance & SP, NDS Lite, Sega GG, 3DO
wish list: Entex Adventure Vision, Magnavox Oddysey, A2600 Heavy Sixer, Metal Slug Arcade

DizzyX
'wieszcz narodowy'
'wieszcz narodowy'
Posty: 1233
Rejestracja: 2009-09-15, 15:25
Kontakt:

Re: gałki analogowe

Post autor: DizzyX » 2012-10-20, 11:03

Bodzio, ze zużywaniem się lasera po modzie to nie do końca mit, ale chodzi tu nie tyle o wpływ moda na laset, co o używanie niskiej jakości nośników :)

Awatar użytkownika
Bodzio
'wieszcz narodowy'
'wieszcz narodowy'
Posty: 1645
Rejestracja: 2010-09-22, 16:43
Kontakt:

Re: gałki analogowe

Post autor: Bodzio » 2012-10-20, 12:28

Jak nie działają to wychodzi, że to ich wina, a nie lasera. Choć warto by jeszcze na PS2 sprawdzić lub innym PSX bo z tego co się orientuję choć w temacie PS3 nie siedzę to ta konsola jedynie emuluje gry z PSXa, a PS2 chyba ma odpowiedni układ za to odpowiedzialny, ale mogę się mylić.

DizzyX, no może i tak jest, ale niestety raczej się tego nie dowiemy bo do tego przydałyby się profesjonalne testy. Ja kupiłem PSXa lata temu nówkę ze sklepu. Potem konsolę przerobiłem i odpalałem na niej najróżniejszej maści płyty od tych z górnej półki po takie noname, że nie wiedziałem gdzie góra, a gdzie dół :D Konsolę użytkowałem przez kilka lat i nic jej nie było. Więc naprawdę ciężko to ocenić.

frabi
'radzi sobie'
'radzi sobie'
Posty: 561
Rejestracja: 2012-03-10, 11:08
Lokalizacja: Wrocław

Re: gałki analogowe

Post autor: frabi » 2012-10-21, 09:23

Bodzio pisze:Ciekawe natomiast jest to, że jakiś nieoryginalny pad może to obejść. Właśnie sprawdzałem i Tekkena i Crasha na swoim nieoryginalnym padzie od PS2 ale u mnie analogi nie działają. Czyli tak jak powinno być :)
Już wiem jak to działa. Po prostu kontroler przy wyłączonym trybie analogowym mapuje d-pada na lewą gałkę a przyciski "geometryczne" na prawą. Dzięki temu można jak się uprze nawet grać w Tekkena na samych gałkach :D
Genialnie proste, szkoda że Sony na to nie wpadło. Wychodzi na to, że muszę sobie Crasha 1 sprawić na płycie, żeby nie męczyć się z d-padem na PS3.
DizzyX pisze:Bodzio, ze zużywaniem się lasera po modzie to nie do końca mit, ale chodzi tu nie tyle o wpływ moda na laset, co o używanie niskiej jakości nośników :)
No ale jak słaby nośnik wpływa na zużycie lasera, który przecież nie ma z nim fizycznego kontaktu? No chyba, że chodzi tak na prawdę o zużycie elementów mechanicznych sterujących pozycją lasera.
C64C&G, A500, A2600, A7800, Videopac, Saba Channel F, SMS, SMD, NES, SNES, N64, PSX, Vectrex, PS3, 3DO, GB Classic, Color, Pocket, Advance & SP, NDS Lite, Sega GG, 3DO
wish list: Entex Adventure Vision, Magnavox Oddysey, A2600 Heavy Sixer, Metal Slug Arcade

DizzyX
'wieszcz narodowy'
'wieszcz narodowy'
Posty: 1233
Rejestracja: 2009-09-15, 15:25
Kontakt:

Re: gałki analogowe

Post autor: DizzyX » 2012-10-21, 09:47

frabi, chodzi też o laser, który się.. hmm.. "wypala"? Nie wiem dokładnie jak mogę to nazwać ;)
Po prostu niskiej jakości płyty 'nagrywane' nie mają odpowiednich warunków odczytu, wykonane są z niskiej jakości tworzyw, odczyt jest utrudniony i 'zużywa' laser, pomijam już fakt ogromnej podatności na zarysowania tych najtańszych płyt, co również w jakimś stopniu niszczy laser... A osobiście raz nagrałem kopię danych na niskiej jakości płytę, która wibrowała w napędzie, bo miała problemy z wyważeniem :| Płytkę szybko wywaliłem... pomyśl sam, jak musi dostać "po tyłku" laser, który ma odczytać taką płytę :/ (dlatego nie przerabiam i stawiam na oryginały :P )
Jest też kwestia "jak się dba tak się ma", jak ktoś wkłada płyty brudne, zakurzone, z tłustymi odciskami paluchów, to też nie służy...

frodo666
'wieszcz narodowy'
'wieszcz narodowy'
Posty: 1386
Rejestracja: 2011-03-03, 15:01

Re: gałki analogowe

Post autor: frodo666 » 2012-10-21, 18:25

Laser w napędzie działa na zasadzie odbicia światła laserowego od lustrzanej powierzchni płyty. Promień odbija się od pola (gładka powierzchnia), wraca do fotodiody i zostaje zamieniony w impuls elektryczny, a kiedy trafi na rowek na płycie (dół) światło nie odbija się i nie ma impulsu. Naprzemiennie pole/dół/pole/dół... traktowane jest jako wartość 0, a ciąg jednego albo drugiego to wartość 1.
Wcale nie trzeba mieć bujnej wyobraźni, żeby sobie wyobrazić czemu tak ciężko jest odczytać porysowane płyty i dlaczego to osłabia laser :) Nośniki złej jakości bardzo szybko ulegają biodegradacji, pojawiają się niedoskonałości na warstwie glinu i laser nie jest w stanie nic odczytać z takiej płyty.
Obrazek

ODPOWIEDZ