PS3 i X360, czyli gdzie tu sprawiedliwosc?

Snake
'czasem cos napisze'
'czasem cos napisze'
Posty: 387
Rejestracja: 2008-01-22, 22:17
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: PS3 i X360, czyli gdzie tu sprawiedliwosc?

Post autor: Snake » 2008-05-09, 18:32

Morden pisze:Gdy zobaczylem wielkosc save'ow z Bioshock [a moze bylo to Halo 3?], zdebialem. Zajmowaly po mniej wiecej 90 mega.
Save o wielkosci 90MB? Paranoja. Ciekaw jestem co spowodowalo, ze zajmuje tyle miejsca. Teoretycznie jego wielkosc nie powinna przekraczac 2MB.

Snake
'czasem cos napisze'
'czasem cos napisze'
Posty: 387
Rejestracja: 2008-01-22, 22:17
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: PS3 i X360, czyli gdzie tu sprawiedliwosc?

Post autor: Snake » 2008-05-09, 19:29

Save od CoD4 zajmuje 89kb, a od Kane&Lynch: Dead Man ok. 130kb. Oczywiscie save'y moga zajmowac wiecej - Double Agent na PS3 potrzebuje ponad 7MB miejsca na stan gry. Ale 90MB to juz przesada. Halo to tak jak CoD FPS i save od owej gry nie powinien zabierac wiecej niz 1,5MB na dysku. A jesli to byl Bioshock to syutacja jest troche inna, choc 90MB to i tak za duzo.

Morden
'wieszcz narodowy'
'wieszcz narodowy'
Posty: 1231
Rejestracja: 2006-08-11, 12:06
Lokalizacja: ŠŠ‡ƒƒƒ‡ƒŠƒƒƒŠŠƒ‡ŠŠŠ‡ƒƒƒ‡ƒŠƒƒƒŠŠƒ‡Š║║█│││█│║│││║║│█║
Kontakt:

Re: PS3 i X360, czyli gdzie tu sprawiedliwosc?

Post autor: Morden » 2008-05-11, 10:38

Wlasciwie nie jest to pojedynczy save, a caly ich zbior. Save'ow z Bioshock nie mam az tak duzo a kazdy z nich zajmuje srednio 8 ~ 9 mega [najmniejszy ma 3 - jest tylko jeden. Najwieksze licza sobie 11 - tych jest kilka]. Nie zmienia to faktu ze wiekszosc gier FPP na konsole typu PSX czy PS2 byla w stanie zapisac kilka save'ow w stosunkowo malym, pojedynczym pliku. Najwyrazniej mozna zapisac postep jak i posiadane przedmioty i stan zdrowia w prosty sposob, ale po co, skoro do dyspozycji mamy wielki dysk.

Najwieksze save'y jakie w zyciu widzialem ma Quake 4 w wersji PC. W tej chwili nie powiem ile dokladnie zajmowaly, ale gdy odinstalowywalem gre pare miesiecy temu postanowilem spakowac katalog z save'ami i zachowac na pozniej. Ciezko sie zdziwilem gdy okazalo sie ze katalog stanow z zawartymi w nim plikami zajmuje pareset mega [bodajze 400].

Ciekaw jestem co zmienilo sie w kwestii zapisywania postepu gry pomiedzy Doom I, II czy Quake I, II a Quake 4. Kiedys pliki save byly smiesznie male. Idea nadal jest ta sama. Gra ma sobie zapisac w ktorym miejscu na mapie sie znajdujemy, jakie przedmioty mamy ze soba, jaka czesc misji wykonalismy, ktore z przejsc sa otwarte i jak sie ma nasz bohater. Co w takim razie zapisuja sobie Bioshock i Quake 4? Cache calej mapy?
Obrazek

Snake
'czasem cos napisze'
'czasem cos napisze'
Posty: 387
Rejestracja: 2008-01-22, 22:17
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: PS3 i X360, czyli gdzie tu sprawiedliwosc?

Post autor: Snake » 2008-05-11, 20:55

Morden pisze:Wlasciwie nie jest to pojedynczy save, a caly ich zbior. Save'ow z Bioshock nie mam az tak duzo a kazdy z nich zajmuje srednio 8 ~ 9 mega [najmniejszy ma 3 - jest tylko jeden. Najwieksze licza sobie 11 - tych jest kilka].
Zatem zle Cie zrozumialem. Myslalem, ze chodzi o pojedynczy save (na szczescie nie, uff).
Jednak faktycznie dziwne jest to, ze strzelaniny FPP potrzebuja tyle miejsca na dysku. Jak widac cos nie pozwala juz upchac stanu gry w jednym malym pliku (choc CoD4 wyraznie temu zaprzecza).

Morden
'wieszcz narodowy'
'wieszcz narodowy'
Posty: 1231
Rejestracja: 2006-08-11, 12:06
Lokalizacja: ŠŠ‡ƒƒƒ‡ƒŠƒƒƒŠŠƒ‡ŠŠŠ‡ƒƒƒ‡ƒŠƒƒƒŠŠƒ‡Š║║█│││█│║│││║║│█║
Kontakt:

Re: PS3 i X360, czyli gdzie tu sprawiedliwosc?

Post autor: Morden » 2008-05-11, 21:05

Snake pisze:Myslalem, ze chodzi o pojedynczy save (na szczescie nie, uff).
Dla mnie to i tak niemozliwe przegiecie. Czesto zapisuje stan gry nie po to by moc zaczac gre od danego miejsca gdy zgine, lecz po to bym mogl w latwy sposob ponownie odwiedzic lokacje ktora mi sie podoba. Widze jakies ladne miejsce, robie save'a i jak mam na to ochote, eksploruje, przygladam sie itd.

Tymczasem gra tworzy sobie 11 megowy plik. Co to za zart? Zadna gra na Xbox 360 w jaka do tej pory gralem nie miala az tak gigantycznych save'ow. Na brak wolnego miejsca nie narzekam bo Elite wyposazony jest w 120 gigowy dysk, ale to i tak smieszne, by zwykly stan gry byl tak wielkim plikiem.

Nawet jesli nie bedziemy robic zbednych save'ow, ile zapisanych stanow na cala gre to minimum? Piec? Szesc? 50 mega idzie w las bo developerom nie chcialo sie opracowac oszczednego systemu save'owania.

Rownoczesnie save z Virtua Fighter 5 w ktorym zawarte sa cale tony statystyk, czasow, emblematow, kostiumow i profili postaci zajmuje 500kb.
Obrazek

Awatar użytkownika
Mejs
'radzi sobie'
'radzi sobie'
Posty: 498
Rejestracja: 2006-08-09, 17:52
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: PS3 i X360, czyli gdzie tu sprawiedliwosc?

Post autor: Mejs » 2008-05-11, 21:40

Wydaje mi sie ze jest to ukierunkowane jakims straszny lenistwem tworcow.

Mysle ze zeby save dzialal jak nalezy i byl w dodatku maly nalezy napisac odpowiedni program w grze ktory bedzie zapisywal dane w jak najbardziej oszczedny sposob przy okazji tworzac program ktory odczyta z tej malej ilosci danych odczytac ilosc amunicji, miejsce polozenia, klucze, hp itp.

Natomiast (tak mi sie oczywiscie wydaje, nic nie wiem na ten temat) Ci od Bioshocka stworzyli wszystko po najmniejszej lini oporu ladujac do save'u dane ktore gra odczytuje po najmniejszej lini oporu przez co tych danych bedzie stosunkowo duzo w porownaniu z pierwszym przypadkiem w ktorym utworzono specjalny system save'ow i ich odczytania.

Awatar użytkownika
setezer
'calkiem niezly gosc'
'calkiem niezly gosc'
Posty: 654
Rejestracja: 2005-12-22, 13:59
Lokalizacja: Borzymin
Kontakt:

Re: PS3 i X360, czyli gdzie tu sprawiedliwosc?

Post autor: setezer » 2008-05-12, 17:47

Najmniej zajmuja zapisy, a wlasciwie ich brak, w formie passwordow. Gdzie w kodzie, ktory zawiera 8-16-32 znaki zawarta jest informacja, w ktorej planszy jest bohater i ile zachowal zyc.

Prawdopodobnie - nie znam sie na tym, ale logicznie myslac - podobnie wyglada sprawa ze zwyklymi, konsolowymi zapisami. Zazwyczaj przeciez nie da sie zapisywac stanu gry w dowolnym momencie, a nawet jesli, to czesto po takim zapisie wznawiamy przygode od wyznaczonego punktu. Czyli zapis zawiera informacje o miejscu i - zaleznie od gry - ilosci nabojow, zyc, posiadanych przedmiotow. Niewiele, wiec i zapis niewielki.

Zapis w dowolnym momencie, ale taki prawdziwy, ze po wczytaniu bohater np. czolga sie lub znajduje sie w wybranym przez nas miejscu, zwyczajnie musi zajmowac wiecej. Dlaczego czasem zajmuje mniej niz 1Mb, a czasem okolo 10?

Morden
'wieszcz narodowy'
'wieszcz narodowy'
Posty: 1231
Rejestracja: 2006-08-11, 12:06
Lokalizacja: ŠŠ‡ƒƒƒ‡ƒŠƒƒƒŠŠƒ‡ŠŠŠ‡ƒƒƒ‡ƒŠƒƒƒŠŠƒ‡Š║║█│││█│║│││║║│█║
Kontakt:

Re: PS3 i X360, czyli gdzie tu sprawiedliwosc?

Post autor: Morden » 2008-05-12, 18:44

Zapisywanie stanow za pomoca hasel to w chwili obecnej przestarzala metoda, glownie z powodu jej ograniczen. Hasla zazwyczaj okreslaly etap na ktorym skonczylismy gre i ew. ilosc zyc i przedmiotow. Bardzo czesto po wklepaniu hasla gra odpalala etap mu przypisany z iloscia zyc i energii identyczna do tej, ktora posiadamy w chwili rozpoczecia [mam tu na mysli gry akcji].

W zaleznosci od gry, save'y wygladaja roznie. Niekiedy grze wystarczy tylko garstka danych by wiedziala co i jak, lecz w przypadku gier w ktorych save = pauza, load = odpauzowanie sprawa nie jest juz taka prosta. Nie dosc ze zapisac trzeba wszystko co zrobilismy, co posiadamy i gdzie jestesmy, trzeba tez zapisac co sie aktualnie dzieje. Jesli gramy w FPP i skacze na nas jakas pokraka, w tle wybucha nasz granat a my na dodatek przeladowujemy bron, gra musi o tym wszystkim wiedziec by wszystko ruszylo od tej samej klatki animacji na ktorej zapisano stan.

Dzis nie chcialo by mi sie spisywac hasel i przyzwyczailem sie do wygodny nowoczesnych save'ow. Co prawda do dzis mam karteczke z haslami do trylogii Ninja Gaiden na SFC, ktora schowalem do pudelka z gra, ale wiele spisywanych hasel po prostu przepada. Zapiszesz w biegu na jakims swistku i potem haslo znika.

Jako przyklad funkcjonalnosci hasel niech posluzy Golden Sun. Gra oferuje trzy rodzaje hasel.

- Bronze
- Silver
- Gold

Bronze to haslo o dlugosci 16 znakow. Dzieki niemu mozemy zapisac aktualny level naszej postaci, ilosc ukonczonych sidequest'ow, zdobytych dzinow oraz przedmioty dajace psynergy.

Silver podbija dlugosc znakow do 61. Oprocz danych ktore zawarte sa w hasle 16 znakowym, Silver zapisuje aktualny stan HP, PP, dane ataku, obrony, zwinnosci i szczescia.

Gold zapisuje wszystko, tak jakby robil to najzwyklejszy savegame na carcie. Ile znakow musimy wklepac zeby oszczedzic sobie save'a lub przeniesc stan gry na inny cart? 260. Dwiescie szescdziesiat znakow!

Nie ma to jak zwykly save, byle by jego rozmiar byl w granicach rozsadku.

P.S. - Z biblioteki ciekawostek: Posiadacze NESowego Metroid'a proszeni sa o wpisanie nastepujacego kodu

Obrazek

P.P.S. - W razie gdyby ktos mial trudnosci z odczytaniem czcionki: MORDEN OWNSU2 000000 00000X
Obrazek

ODPOWIEDZ