WiiU brak obsługi DOLBY

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
M-Chan
'czasem cos napisze'
'czasem cos napisze'
Posty: 443
Rejestracja: 2012-07-17, 10:25
Lokalizacja: Rougetsu Island

WiiU brak obsługi DOLBY

Post autor: M-Chan » 2015-11-24, 08:20

Nie widziałem jeszcze posta na ten temat więc piszę informacyjnie bo niejednego może zaskoczyć informacja, iż firma Nintendo wpadła na kolejny "genialny" pomysł i postanowiła zrezygnować z licencji Dolby, w efekcie czego konsola WiiU nie obsługuje formatów DPII, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, DTS, DTS-HD etc. Tak więc jedynym możliwym sposobem na uzyskanie dźwięku Surround jest posiadanie nowszego dekodera dźwięku obsługującego format LPCM 5.1, czyli znaczną większość ludzkości na świecie, przyzwyczajoną, iż od dziesiątek lat praktycznie każde urządzenie w domu (mające coś wspólnego z dźwiękiem) obsługuje któryś z formatów kodowania Dolby, czeka kolejny i to niemały wydatek w celu uzyskania lepszej jakości na jednej z "pięciu" gier na tą konsolę...
Doczytałem już, że LPCM 5.1 jest ponoć lepszym (nieskompresowanym) formatem dźwięku od Dolby, ale nie oszukujmy się LPCM jest także formatem darmowym - czyli nie na licencji ;) Gdyby tu chodziło o dbałość o klienta - bo nie jeden ignorant się tym zasłania w kwestii tego tematu, to mielibyśmy do wyboru system LPCM jako dodatkowy.

Moim zdaniem brak Dolby w najnowszej konsoli Nintendo to tylko kolejny już sygnał, dający do myślenia w którym kierunku zmierza ta firma i co to oznacza dla graczy. Do niedawna gdy ktoś powiedział "Nintendo" miałem od razu skojarzenia z firmą znacznie odbiegającą od tego, co oferują firmy Sony czy Microsoft, czyli np. gry z naciskiem na gameplay i jakość w miejsce bajecznej grafiki, innowacyjne rozwiązania, konsole i gry celujące w "rodzinną rozgrywkę" w miejsce zmuszania do multiplayera i kolejnych opłat, brak haniebnej moim zdaniem praktyki pod zasłoną tzw. "DLC" itp. W skrócie kupując produkt Nintendo mogłem to zrobić "w ciemno" bo wiedziałem, że oferuje on to czego ja oczekuje.

Teraz gdy myślę "Nintendo" od razu mam "z tyłu głowy" - DLC w Mario Kart? WTF?, dopuszczenie do sprzedaży zepsutych "flagowych" gier jak "Mario & Luigi: Dream Team" na 3Ds-a gdzie niemożliwym jest ukończenie gry bez ściągnięcia patcha - co trzeba sobie "wymedytować" samemu po kilkudziesięciu próbach pokonania ostatniego bossa - 3dsowy notyfikator nie ma na ten temat nic do powiedzenia ;), brak czegoś co śmiało można uznać za pewnik - obsługi formatów Dolby, czy "śmiesznego" już wręcz podejścia do ostatniej stacjonarnej konsoli (WiiU), w efekcie czego najprawdopodobniej pobije ona rekord czasowy przejścia do "retro"... Mam świadomość, że u konkurencji tego typu praktyki są stosowane już od dawna i jednym to przeszkadza bardziej, drugim mniej, dla mnie jednak jest to niemiłe zaskoczenie i to jedno po drugim bo firma Nintendo kojarzyła mi się z czymś "ponad to".

Ale dość offtopu miało być o dźwięku ;) - także lojalnie ostrzegam bo raczej nikt się tego nie spodziewa kupując tą konsolę - WiiU - BRAK DOLBY :(

Awatar użytkownika
tbxx
Administrator serwisu
Administrator serwisu
Posty: 605
Rejestracja: 2007-10-09, 17:16
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: WiiU brak obsługi DOLBY

Post autor: tbxx » 2015-11-25, 09:34

1. Sprawa po pierwsze dotyczy dekoderów/amplitunerów starszego typu - nieposiadających złącz HDMI.
2. WiiU nie posiada osobnego cyfrowego wyjścia dźwięku - Optical lub Coaxial
3. Przewodem Opt/Coax możemy przesyłać dźwięk w formatach:
a) Dolby Digital - od formatu Mono 1.0 do EX 6.1 (zazwyczaj spotyka się 5.1 z bitrate 448kbps)
b) DTS - tutaj z bitrate 1536kbps i formaty najczęściej 5.1 (48KHz/16bit) lub stereo z próbkowaniem 96KHz i precyzją 24bit
c) LPCM 2.0 (48Khz/16bit) 1536kbps - format może z nazwy wydaje się być egzotyczny, ale właśnie w ten sposób zapisany jest dźwięk na płytach CD Audio - jest to "czysty" cyfrowy nieskompresowany sygnał dźwiękowy.

4. WiiU wysyła cyfrowe audio poprzez kabel HDMI. Kablem tym poza formatami wymienionymi wcześniej możemy wysyłać skompresowane sygnały (Dolby Digital Plus, DTS HD) oraz nieskompresowane (Dolby True HD, DTS HD Master Audio, LPCM - tym razem w wersji wielokanałowej)

5. Użycie kodowania Dolby Digital lub DTS wymaga zakupu odpowiednich licencji. Niestety wymaga też pewnego poświęcenia mocy procesora (można dźwięk zakodować od strony programu - wtedy licencje opłaca wydawca/producent gry) a z mocą w przypadku WiiU jest jednak krucho, można także wstawić odpowiedni procesor kodujący dźwięk do konsoli (tak chip na pewno siedział w xboxie) co oczywiście podnosi cenę konsoli.

6. Czym więc ugryźć wysyłany przez WiiU wysokiej jakości (bo nieskompresowany) nie obciążający zbytnio układów konsoli wielokanałowy sygnał audio? Sygnał LPCM został w 2006r. umieszczony w specyfikacji Blu-ray - więc (przynajmniej teoretycznie) każdy amplituner z wejściem HDMI powinien sobie poradzić.

7 W związku z powyższym problem braku dźwięku przestrzennego powinien dotyczyć jedynie posiadaczy starych amplitunerów pozbawionych złącza HDMI.

Awatar użytkownika
M-Chan
'czasem cos napisze'
'czasem cos napisze'
Posty: 443
Rejestracja: 2012-07-17, 10:25
Lokalizacja: Rougetsu Island

Re: WiiU brak obsługi DOLBY

Post autor: M-Chan » 2015-11-25, 14:09

tbxx mam starszy amplituner technics-a i nie mam w nim HDMI co jednak do tej pory mi nie przeszkadzało. Do amplitunera wchodzą jednocześnie tylko sygnały z dwóch TV - plazmy i kineskopowca co jest jedynym rozsądnym wyjściem w przypadku gdzie w mojej domowej sieci mam podłączonych jednocześnie 11 konsol stacjonarnych. Jedyne co przełączam na amplitunerze to sygnał ze stereo na surround w zależności z jakiego urządzenie i jaki sygnał "wysyłam" - także rozumiem techniczną stronę Twojego wyjaśnienia, ale dla mnie problem leży po stronie braku Dolby w WiiU bo we wszystkich innych konsolach (oczywiście posiadających możliwość wysłanie jakiejś formy dźwięku przestrzennego) problemu nie mam. I podejrzewam, że nie jestem jedyny w podobnej sytuacji - uzyskanie dźwięku surround na kilku tytułach na WiiU nie jest dla mnie powodem na dość pokaźny wydatek jakim jest nowy amplituner - zwłaszcza, że ten który posiadam pomimo wieku jest urządzeniem naprawdę wysokiej jakości i na moje potrzeby wystarcza, niemniej jednak nie ukrywam, że WiiU kupiłem generalnie dla jednej gry - Project Zero 5 i bardziej "przestrzenne straszenie" uważałem za pewnik, zwłaszcza, że niespecjalnie się firma Nintendo chwali, że zrezygnowała z licencji dolby jako jedyna - niesmak pozostał.

Awatar użytkownika
Storms
Administrator forum
Administrator forum
Posty: 1430
Rejestracja: 2007-06-23, 08:42
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontakt:

Re: WiiU brak obsługi DOLBY

Post autor: Storms » 2015-11-25, 15:02

M-Chan pisze:WiiU kupiłem generalnie dla jednej gry - Project Zero 5 i bardziej "przestrzenne straszenie"
Paradoksalnie, ten dźwięk przestrzenny jest mniej praktyczny w tej grze niż w wersjach na Wii.

Awatar użytkownika
tbxx
Administrator serwisu
Administrator serwisu
Posty: 605
Rejestracja: 2007-10-09, 17:16
Lokalizacja: Tarnów
Kontakt:

Re: WiiU brak obsługi DOLBY

Post autor: tbxx » 2015-11-25, 15:29

Może inaczej, jak już to Nintendo poskąpiło w WiiU cyfrowego wyjścia audio "starszego" typu.
I w obecnej konfiguracji konsoli na "starszym" amplitunerze możliwe byłoby dekodowanie Dolby Pro Logic II - ale to już zależy od tego czy "producent/wydawca" gry wykupi odpowiednie licencje i poświęci trochę czasu procesora na zakodowanie dźwięku.

Awatar użytkownika
M-Chan
'czasem cos napisze'
'czasem cos napisze'
Posty: 443
Rejestracja: 2012-07-17, 10:25
Lokalizacja: Rougetsu Island

Re: WiiU brak obsługi DOLBY

Post autor: M-Chan » 2015-11-27, 11:06

Storms pisze:
M-Chan pisze:WiiU kupiłem generalnie dla jednej gry - Project Zero 5 i bardziej "przestrzenne straszenie"
Paradoksalnie, ten dźwięk przestrzenny jest mniej praktyczny w tej grze niż w wersjach na Wii.

Dzięki Storms, nawet jeżeli napisałeś to tylko by mnie pocieszyć ;P

ramzes64
Redaktor
Redaktor
Posty: 4148
Rejestracja: 2006-02-26, 01:50
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Re: WiiU brak obsługi DOLBY

Post autor: ramzes64 » 2015-12-07, 18:53

audiofil sie trafił ;) - jeden na milion... oni zawsze maja problem, że kabel jest zwykły, że gówniany i dźwięk będzie nieczysty. No i na Wii U jeszcze nie można odtwarzać DVD - dramat normalnie ;) - ja bym tej konsoli nie kupił. Nie ma gier, jest tylko Mario, do tego brak dolby - skandal ;)
Professional N I N T E N D O Game Tester - od 1998r.

Kiriki-kun
'jeszcze jeden stopien i...'
'jeszcze jeden stopien i...'
Posty: 959
Rejestracja: 2014-11-21, 01:48

Re: WiiU brak obsługi DOLBY

Post autor: Kiriki-kun » 2015-12-07, 19:32

Dla jednych jest ważne żeby mechanika w RPG była dobra, a dla innych żeby dźwięk w horrorze robił to co powinien robić.
Równie dobrze można by się nabijać że ktoś narzeka na nieprecyzyjne sterowanie w zręcznościówce, kiepską fabułę w RPG czy kiepsko odwzorowane sterowanie w symulatorze wyścigów.

Awatar użytkownika
M-Chan
'czasem cos napisze'
'czasem cos napisze'
Posty: 443
Rejestracja: 2012-07-17, 10:25
Lokalizacja: Rougetsu Island

Re: WiiU brak obsługi DOLBY

Post autor: M-Chan » 2015-12-09, 09:07

ramzes64 żaden ze mnie audiofil - czułość mojego słuchu pozostawia zbyt wiele do życzenia na takie miano ;) Co do dźwięku w grach to zależy mi na nim szczególnie w horrorach bo jest on dla mnie ważnym elementem składowym budowania klimatu. W mariana na WiiU to mogę wyłączyć dźwięk całkiem - po tylu godzinach z tą serią na różnych platformach i tak będę słyszał te dźwięki w głowie ;) Choć z przykrością stwierdzam, że mi się w końcu marian "przeżarł" - i nowa odsłona na WiiU leży i zbiera kurz, a sama zaś konsola czeka na nową Zeldę i odrobinę czasu by ograć znów Wind Wakera tym razem w HD i z gównianym dźwiękiem ;)

ODPOWIEDZ