No Man's Sky

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
mentor93
'wieszcz narodowy'
'wieszcz narodowy'
Posty: 1201
Rejestracja: 2012-02-12, 15:20

No Man's Sky

Post autor: mentor93 » 2016-08-16, 12:26

Tytuł, na który w ogóle nie czekałem, ale który wzbudził tak skrajne opinie, że aż musiałem go sprawdzić. Wydawać 250 zł nie chciałem, więc powędrowałem do jedynego znajomego, który lubi grać niemniej niż ja sam, i spędziłem w gościnie mniej więcej 3 godziny grając w No Man's Sky na pececie.

I chociaż ogólne wrażenia są nie najgorsze, to już po tych 3 godzinach dało się wyczuć monotonię i powtarzalność. Samo odkrywanie planet bawiło, bo zdążyłem ich odkryć jedynie 9, więc siłą rzeczy jeszcze znacząco się one między sobą różniły. Najbardziej spodobały mi się dwie planety - jedna stanowiła ogromny ocean, po którym rozłożono mniejsze i większe wysepki, natomiast druga wyglądała jakby żywcem przeniesiono afrykańską sawannę na ekran komputera (z tej drugiej planety zrobiłem kilka screenów, które można zobaczyć poniżej). Na tej pierwszej roiło się od bardzo ładnie wyglądających czworonożnych stworków (łagodnych zresztą), ze złotawą sierścią i fajnymi, szerokimi, białymi porożami. A na "sawannie" od razu po wyjściu ze statku zaatakował mnie nawet nie tak mały dinozaur z rogiem. Oczywiście, zdarzyły się też planety bardziej "kosmiczne", z surowym klimatem, ciemne i mroczne, a i takie z marsjańską scenerią. Na każdej planecie możemy podziwiać widoki zarówno za dnia, jak i w nocy, a w drugim odwiedzonym przeze mnie systemie planetarnym planety znajdowały się w takich miejscach i tak blisko siebie, że z każdej mogłem zobaczyć jej sąsiadów. No i żeby dotrzeć na najbliższy nawet obiekt trzeba poświęcić z dobrą minutę podróży z najwyższą prędkością rozwijaną przez statek, bo odległości są tu iście astronomiczne. Gdybym nie używał dopalaczy, to dotarcie na kolejne planety mogłoby zająć nawet kilka dni rzeczywistego czasu! Także samo odkrywanie planet może sprawić radochę, ale trochę gorzej jest z tym, co tam znajdziemy.

obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć
obrazek
Kliknij obrazek, aby powiększyć

Owszem, wizualnie planety się różnią. Nawet krajobrazy, zwierzęta, a w mniejszym stopniu roślinność potrafią się znacząco różnić. Tyle że to wszystko stanowi bardziej tło do eksploracji, która okazało się dosyć nudnawa i która nie wynagradza porządnie gracza. Na każdej planecie natkniemy się na sentinele (takie małe latające robociki), na każdej planecie znajdziemy niewielkie, naziemne stacje i bodaj na większości planet (jak nie na wszystkich, ale nie szukałem zbyt dokładnie) są jakieś ruiny. Trochę to nie gra, bo ostatecznie te wszystkie planety powinny się różnić tą interaktywną zawartością, a tak to wychodzi na to, że na każdym świecie robimy to samo - popatrzymy na krajobraz, pozbieramy surowce, zajdziemy do ruin lub do stacji, no i tyle. Chciałoby się bardziej ciekawych ciał niebieskich, może z wyraźnymi kontynentami (bo rozmiary planet są takie, że spokojnie mogłoby się na nich znajdować kilka kontynentów), gdzieniegdzie z jakimiś urozmaiceniami w postaci innych stref klimatycznych, może z wulkanami... Ale teraz tego nie ma (no, chyba że w innym układzie albo w innej galaktyce). Może później?

Sama podróż przez wszechświat też wygląda dosyć schematycznie. Jak się dostać do innej galaktyki, to tego jeszcze nie wiem, ale podróż w obrębie jednej galaktyki wygląda tak samo - należy otworzyć mapę, wybrać układ słoneczny, do którego chcemy się udać i już ruszamy w drogę. Odkrywanie kosmosu odbywa się więc z takimi przeskokami, co mi niekoniecznie się podobało.

Być może gra byłaby fajniejsza, gdyby lepiej rozwiązano rozwój naszych narzędzi i statku, dzięki czemu z zapartym tchem dążylibyśmy do odkrywania kolejnych ulepszeń, które niosłyby ze sobą coraz to kolejne, niedostępne wcześniej możliwości. Na razie ulepszenia są - krótko mówiąc - niezbyt emocjonujące i nie wiem, jak to szerzej opisać. Po prostu gdzieś po drodze zdobywamy jakieś plany nowych urządzeń, które jednak wcale dużo nie dają - ot, może dodadzą kolejne sloty, może wydłużą czas działania dopalacza (co wcale potrzebne nie jest, bo jeśli dopalaczowi zabraknie paliwa, wystarczy go napełnić jakimś surowcem, a tych z kolei zawsze mamy wystarczającą ilość)...

Słowem, może po multum aktualizacji No Man's Sky okaże się naprawdę fajną, ciekawą grą, bo do tego ma ona spory potencjał. Rozegrałem tylko 3 godziny i w NMS pozostało jednak trochę rzeczy do zrobienia (można chyba rozwalić stację kosmiczną, co z chęcią bym zrobił, o ile wynikłby z tego jakieś Wielki Wybuch :roll: ), ale jako że już po 3 godzinach nabrałem podejrzeń co do powtarzalności gry, nie bardzo się palę do poznawania świata NMS.
Obrazek
PSX | PS2 | PS3 | PS4 | Gamecube

Awatar użytkownika
cissic
'jeszcze jeden stopien i...'
'jeszcze jeden stopien i...'
Posty: 923
Rejestracja: 2016-03-16, 09:58

Re: No Man's Sky

Post autor: cissic » 2016-08-16, 12:44

No i czar prysł. Szkoda bo bardzo czekałem na tą grę a tu wyszła klasyczna lipa

Awatar użytkownika
mentor93
'wieszcz narodowy'
'wieszcz narodowy'
Posty: 1201
Rejestracja: 2012-02-12, 15:20

Re: No Man's Sky

Post autor: mentor93 » 2016-08-16, 14:17

Lipa to zbyt mocne słowo, ale myślę, że można użyć tu określenia "rozczarowanie". Pierwsze podróże do odległych planet naprawdę potrafią wzbudzić niesamowite wrażenia, ale na dłuższą metę gra raczej nie jest warta swojej ceny, bo po prostu trochę nudzi. Jeśli twórcy wyciągną wnioski z niepochlebnych opinii i dodadzą do gry nową zawartość (darmową!), to NMS będzie faktycznie kosmicznie dobrym space simem.
Obrazek
PSX | PS2 | PS3 | PS4 | Gamecube

Awatar użytkownika
cissic
'jeszcze jeden stopien i...'
'jeszcze jeden stopien i...'
Posty: 923
Rejestracja: 2016-03-16, 09:58

Re: No Man's Sky

Post autor: cissic » 2016-08-16, 16:05

Dla mnie lipa bo miała bo bardzo liczyłem, że będę miał w co grać przez następne kilka miesięcy. Przecież nie dam 260 zł za grę, która mi się znudzi po 10 godzinach gry. Naprawdę wielka szkoda. Może jakieś dodatki uratują tą pozycję...

Awatar użytkownika
mentor93
'wieszcz narodowy'
'wieszcz narodowy'
Posty: 1201
Rejestracja: 2012-02-12, 15:20

Re: No Man's Sky

Post autor: mentor93 » 2016-08-22, 15:29

http://www.gry-online.pl/gramy-dalej.asp?ID=11459

Sam nigdy nie byłem NMS zainteresowany i nie orientowałem się zbytnio, co twórcy obiecywali w zapowiedziach. Dopiero po przeczytaniu powyższego tekstu, sprawdzeniu wspomnianego w artykule posta na Reddicie, obejrzeniu kilku filmików promocyjnych i wywiadów, zdałem sobie sprawę, że faktycznie po prostu graczy oszukano. Hello Games roztoczyło wizję gry wspaniałej, a przynajmniej ciekawej. Część domniemanych ficzerów na długo przed premierą można by przyjąć ze sceptycyzmem (bo wśród trylionów planet trudno, by każda była unikalna i aby każdą odkrywało się z szybszym biciem serca), ale większość cech gry albo spartaczono, albo wycięto. Teraz najbardziej rzuca mi się w oczy kompletny brak relacji pomiędzy frakcjami, bo to element, który naprawdę mógłby bardzo uatrakcyjnić rozgrywkę - lecisz przez kosmos, a tu przy planecie, którą chciałeś odwiedzić, rozgorzało starcie pomiędzy statkami jakichś frakcji. I możesz albo przyłączyć się do walki opowiadając się za którąś ze stron konfliktu, albo odlecieć.

Myślałem, że wielu graczy po prostu zbyt dużo naobiecywało sobie po tym tytule, że naobiecywano sobie czegoś, czym NMS nigdy miał nie być, a tymczasem przekonałem się, że Hello Games zwyczajnie wszystkich okłamało. Szkoda, bo to wzmaga obawy przed innymi bardzo wyczekiwanymi tytułami.
Obrazek
PSX | PS2 | PS3 | PS4 | Gamecube

ODPOWIEDZ