Antic Picross 2

Atari XL/XE

Utworzono: 6 listopada 2016
Autor: Q@sor
Odsłon:

70

Antic Picross 2 to chyba jedyna gra logiczna, z którą miałem do czynienia opatrzona fabułą. W skrócie - pani archeolog o swojsko brzmiącym nazwisku Kowalsky przez swoją nieuwagę została zamknięta w grobowcu legendarnego faraona Hey-Hoopsa i jedynym sposobem, aby go opuścić jest rozwiązanie obrazków – łamigłówek.

Cała mechanika gry opiera się na dość znanej grze, jaką jest obrazek logiczny. Z pewnością niejeden z czytelników spotkał się z nią choćby w popularnych gazetach. Ja akurat nie miałem tej przyjemności i pierwsze skojarzenie, jakie przyszło mi do głowy to sudoku. W grze mamy do czynienia z planszą o wymiarach 16 na 16 pól. Naszym zadaniem jest odpowiednie ich zaznaczanie tak, aby w efekcie końcowym powstał rysunek. Oczywiście, aby całość nie odbywała się całkiem losowo zarówno w przypadku rzędów jak i kolumn dostajemy podpowiedzi. Przykładowo liczby 3,4,2,0,0,0,0,0 (w podpowiedziach zawsze otrzymujemy osiem liczb, jeżeli jest ich mniej zostają one uzupełnione zerami) oznaczają trzy grupy – pierwsza z nich składa się z trzech pól, następnie po przerwie (która może wynosić zarówno jedno jak i na przykład trzy pola) grupa mająca 4 pola i po kolejnej przerwie trzecia mająca dwa pola. Warto zaznaczyć, że spora część rysunków jest (przynajmniej częściowo) symetryczna, co ułatwia nam ułożenie całego obrazka.

Na ułożenie rysunku mamy określoną ilość czasu. Autor gry przewidział kilka dodatkowych ustawień takich jak czas potrzebny na rozwiązanie diagramu jak również kary (naliczane w sekundach) za odsłonięcie nieprawidłowego pola. Dzięki różnym kombinacjom tych dwóch wartości możemy spokojnie dostosować poziom trudności pod swoje wymagania. Dodatkowo, jeżeli nie odpowiada nam kolorystyka planszy możemy wybrać jedno z kilkunastu innych ustawień zarówno dla tła jak i koloru przewodniego.

Pierwszy raz styczność z grą miałem w trakcie DKiG w Krakowie, przez co z oczywistych względów nie mogłem zwrócić uwagę na jeden szczegół – muzykę. Choć jest ona dosyć prosta świetnie wkomponowuje się w klimat retro gier i z przyjemnością słuchałem jej w trakcie rozwiązywania kolejnych łamigłówek.

Wady? Niestety, ale żadna z gier nie jest idealna, na szczęście w przypadku Antic Picross II nie odbierają one przyjemności z rozgrywki. Pierwsza z nich to dość niska czytelność całej planszy – potrzebowałem chwili, aby się do niej przyzwyczaić. Oczywiście są to ograniczenia wynikające z możliwości małego Atari i oczu nawykłych do wyższych rozdzielczości i bogatszej palety kolorów. Druga wada również jest dość marginalna. Otóż po ułożeniu całego rzędu lub kolumny są one oznaczane przez inwersję kolorów. W przypadku, w którym cały rząd czy też kolumna jest pusta – czyli od samego początku wiadomo, że nic tam nie ma inwersja nie występuje.

Podsumowując – jak dla mnie kawał dobrego kodu, tym bardziej cieszy fakt że została ona stworzona przez Polaka – zapewne niektórym pseudonim tbxx coś mówi 😉 Z uwagi na logiczny charakter rozgrywki spokojnie można w nią na dłużej wsiąknąć – nie tylko z sentymentu dla 8-bitowego komputera. Warto zaznaczyć, że tbxx udostępnił edytor nowych rysunków, dzięki czemu nie jesteśmy ograniczeni do ich określonej puli.

->Plik z grą do pobrania<-

Ocena ogólna 7.7

Autor: Q@sor

Grafika 70%

Dźwięk 80%

Grywalność 80%

Jeden komentarz dla “Antic Picross 2

  1. Od siebie dodam jeszcze, że gra została dołączona do 10(czerwcowego) numeru magazynu Pro(c) (DE/EN). W paczce dostępne są 4 wersje językowe gry (PL,EN,DE,CZ) oraz edytor (EN).

    Klawiszologia dodatkowa:
    "SELECT" -sterowanie szybkie
    "OPTION" - sterowanie precyzyjne
    "Q" - wyjście z gry do ekranu tytułowego
    "S" - wyłącza muzykę
    "P" - włącza muzykę
    Podczas prezentacji historii gry, "C", a następnie "FIRE" pozwala ustawić schemat kolorów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ładowanie