Sharp Twin Famicom

NES

Utworzono: 9 grudnia 2015
Autor: StormS
Odsłon:

354

Przez wysoki koszt produkcji i sporą niedoskonałość nośnika, jaką w połowie lat osiemdziesiątych wykazywał się kartridż, Nintendo próbowało przeprowadzić się na korzystniejszą opcję, jaką w tym czasie stanowiły dyskietki. Po wydaniu napędu Family Computer Disk System, dodatkową promocją tego nośnika zajęła się firma SHARP, tworząc konsolę Twin Famicom łączącą w sobie klasycznego Famicoma oraz stację dyskietek.

 

W połowie lat osiemdziesiątych kartridż był dość drogą formą przechowywania danych, dodatkowo nie był w stanie zapisywać stanu gry. Japończycy stwierdzili, że lepszą opcją będzie nieco starsza, ale bardziej funkcjonalna dyskietka. Famicom Disk System (więcej o tym w artykule na temat FDS) początkowo okazał się strzałem w dziesiątkę. Dodatkowo Nintendo pozwoliło firmie SHARP na wykonanie urządzenia, który łączyłby stację dyskietek i konsolę w całość.

Tak powstał Twin Famicom, który zagościł na japońskim rynku 1 lipca 1986 roku, niespełna pół roku po premierze napędu dyskietek wielkiego N. Było to tak naprawdę wepchnięcie płyty głównej z Famicoma w towarzystwie napędu FDS do jednego plastikowego pudła.
Tak bardzo jednak nie można uprościć tego, co dokonała firma SHARP. Twin Famicom przewyższał pierwowzór pod jednym względem. Zrezygnowano z wyjścia antenowego RF, na rzecz wyjścia RCA, co polepszyło wysyłany przez konsolę obraz i dźwięk. Oczywiście dla tradycjonalistów w zestawie istniały specjalne modulatory, które przekształcały obraz z wyjścia RCA w RF.

Tryb pracy Twin Famicoma (cartridge/dyskietka) zmieniamy przełącznikiem położonym poniżej wejścia na cartridge. Ustawienie przełącznika w pozycji „dyskietka” blokuje zapadki portu cartridge, uniemożliwiając umieszczenie w nim nośnika. Poza tym trzeba pamiętać, że napęd dyskietek to wciąż zwykły FDS, którego największym przekleństwem były tasiemki przenoszące napęd z silnika. Dlatego też przed zakupem warto mieć na uwadze, że przez te tasiemki napęd może po prostu nie działać. /Ze względu na wiek urządzenia, a także na fakt, że większość właścicieli Twin Famicomów pogubiła/powyrzucała tekturki zabezpieczające głowicę napędu na czas transportu, nawet wymiana tasiemki nie gwarantuje poprawnego działania napędu.

Na rynku istniały cztery wersje konsoli. Pierwsze dwa premierowe wydane w 1986 roku występowały w dwóch wersjach kolorystycznych: czerwony z czarnymi paskami oraz czarny z czerwonymi pasemkami. Rok później wydano kolejne dwie wersje. Czarna z zielonymi paskami oraz czarna z beżowymi pasemkami. Dodatkowo ta późniejsza wersja konsoli była wyposażona w dłuższy kabel do padów, a te z kolei posiadały dodatkowy przycisk turbo.

Twin Famicom cenowo prezentował się mniej atrakcyjnie niż połączony zakup konsoli i napędu wielkiego N. Famicom kosztował 14.800 jenów, a napęd 15.000 jenów. Twin Famicom kosztował jenów 32 tysiące. Mimo wyższego kosztu zakupu można przyjąć, że produkt w miarę przyjął się na rynku japońskim. Dowodzi tego stworzenie kolejnych modeli a żywotność konsoli wydłużyło dość długa dostępność usług związanych z Family Disk System.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ładowanie