Mały słowniczek techniczny gracza

Utworzono: 17 stycznia 2012
Autor: tbxx
Odsłon:

3529

DTS Full HDMI Dolby Component Surround... Jeśli od technicznego bełkotu boli cię głowa, a chciałbyś się dowiedzieć co się z czym je, zapraszamy do zapoznania się z naszym małym słowniczkiem.

 

OBRAZ DŹWIĘK KABELKI

 

NTSC (National Television System Committee) - to amerykański system nadawania analogowego sygnału telewizyjnego, a zarazem najstarszy na świecie system kodowania koloru. Z racji swojego wieku w systemie NTSC mamy najsłabsze i najmniej odporne na zakłócenia odwzorowanie barw. Z systemem NTSC powiązany jest tryb wyświetlania obrazu 480i. W systemie tym pracują konsole sprowadzane z Ameryki Północnej oraz Japonii.

PAL (Phase Alternating Line) – Europejski system kodowania koloru, cechujący się najlepszym odwzorowaniem barw. Z systemem tym powiązany jest tryb wyświetlania obrazu 576i. W systemie tym pracuje większość europejskich modeli konsol.

SECAM (Séquentiel Couleur À Mémoire) – Francuski system kodowania koloru, wykorzystywany głownie poza Francją w krajach byłego bloku komunistycznego (Polska używała tego systemu do 1995r.). Jakością odwzorowania barw SECAM znajduję się pomiędzy NTSC a PAL. Z systemem tym możemy się spotkać w starszych francuskich modelach konsol.

PAL60 – hybryda sytemu NTSC (tryb 480i) z kodowaniem koloru PAL. Opcja spotykana w grach na europejskie konsole od szóstej generacji wzwyż.

 

 

SDTV (cyfrowa telewizja standardowej rozdzielczości) – cyfrowy odpowiednik telewizji analogowej korzystający z podstawowych trybów wyświetlania obrazu 480i lub 576i.

EDTV (cyfrowa telewizja rozszerzonej rozdzielczości) – system telewizyjny pozwalający na użycie rozdzielczości pionowej 480 linii lub 576 linii bez przeplotu. Tryby te dla odróżnienia od SDTV nazywamy odpowiednio 480p i 576p.

HDTV (cyfrowa telewizja wysokiej rozdzielczości) – system telewizyjny z najlepszą obecnie jakością obrazu z wydzielonymi trzema trybami wyświetlania – 720p i 1080i (tzw. HD Ready) oraz 1080p (Full HD)

Interlace (przeplot) – technika polegająca na naprzemiennym wyświetlaniu nieparzystych oraz parzystych linii obrazu stosowana w celu zmniejszenia pasma sygnału, bądź pozornego zwiększenia rozdzielczości. W trybach wyświetlania oznacza się literą „i” po liczbie określającej ilość linii obrazu w pionie. Cechą charakterystyczną techniki jest drganie, migotanie drobnych elementów obrazu. W celu zmniejszenia drgania w telewizorach kineskopowych stosuje się system podwajania linii (popularne 100Hz)

Progressive scan (Skanowanie progresywne) – technika polegająca na jednoczesnym wyświetlaniu zarówno parzystych jak i nieparzystych linii obrazu, dzięki czemu uzyskujemy stabilny pozbawiony drgań i migotania obraz.

 

 

RGB (Red-Green-Blue) – jeden z modeli przestrzeni barw, w którym widziana aktualnie barwa powstaje w wyniku zmieszania w odpowiednich proporcjach wiązek światła o barwach czerwonej, zielonej oraz niebieskiej. Model ten jest wykorzystywany we wszystkich typach ekranów telewizyjnych, gdzie każdy punkt ekranu składa się z 3 części o barwach RGB.

480i – tryb wyświetlania obrazu z przeplotem (interlace) cechujący się maksymalną rozdzielczością 704x480 punktów, odświeżaniem 60Hz, oraz proporcjami punktu 10:11 dla formatu 4:3 i 40:33 dla formatu 16:9. Tryb wykorzystywany przede wszystkim w systemie NTSC oraz hybrydowym PAL60.

576i – tryb wyświetlania obrazu z przeplotem (interlace) cechujący się maksymalną rozdzielczością 720x576 punktów, odświeżaniem 50Hz, oraz proporcjami punktu 12:11 dla formatu 4:3 i 16:11 dla formatu 16:9. Do kodowania koloru wykorzystuje się systemy PAL oraz SECAM.

480p – tryb wyświetlania obrazu bez przeplotu (progrssive scan), cechujący się kwadratowymi punktami oraz rozdzielczością 640x480 punktów dla formatu 4:3 i 854x480 punktów dla formatu 16:9. Tryb ten umożliwia wyświetlanie 24, 30 lub 60 klatek obrazu na sekundę.

576p – tryb wyświetlania obrazu bez przeplotu (progressive scan), cechujący się rozdzielczością 720x576 punktów dla formatu 4:3 oraz 1024x576 punktów dla formatu 16:9. Tryb ten umożliwia wyświetlania 25 lub 50 klatek obrazu na sekundę.

720p – tryb wyświetlania obrazu bez przeplotu (progressive scan), cechuje się kwadratowymi punktami, rozdzielczością 1280x720 punktów oraz formatem obrazu 16:9.

1080i – tryb wyświetlania obrazu z przeplotem (interlace), cechuje się kwadratowymi punktami, rozdzielczością 1920x1080 punktów oraz formatem obrazu 16:9.

1080p – tryb wyświetlania obrazu bez przeplotu (progressive scan), cechujący się kwadratowymi punktami, rozdzielczością 1920x1080 punktów oraz formatem obrazu 16:9.

4:3 – standardowy format obrazu o proporcjach boków 4:3. wykorzystywany w telewizji analogowej, SDTV oraz EDTV.

16:9 – format obrazu o proporcjach boków wynoszących 16:9 tzw. „panoramiczny”. Jest podstawowym formatem telewizji wysokiej rozdzielczości.

4:3 Letterbox – jedna z technik wyświetlania obrazu o proporcjach 16:9 na standardowych ekranach 4:3 poprzez wyświetlanie na górze oraz dole obrazu czarnych pasów. W przypadku konsol z techniki tej korzystano w celu zmniejszenia zapotrzebowania na moc obliczeniową (zmniejsza się pole gry) oraz nadania filmowego charakteru rozgrywki (z formatem panoramicznym najczęściej mieliśmy do czynienia w kinie)

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ładowanie