Retrogaming dla początkujących cz.3

Utworzono: 4 maja 2013
Autor: Wojtek "Frabi" Frabinski
Odsłon:

1817

Jeśli przeczytaliście poprzednie części cyklu wiecie już dlaczego grać w stare gry i jaką konsolę wybrać. Bez problemu podłączycie ją też do telewizora. Pozostaje jeszcze tylko jeden drobny problem – skąd wziąć konsolę i gry. W tej części chciałbym podzielić się moimi doświadczeniami zakupowymi. Zapoznanie się z nimi na pewno ułatwi Wam pierwsze własne zakupy.

Zobacz też:
Retrogaming dla początkujących cz.1
Retrogaming dla początkujących cz.2

 

Jak kupować konsolę?

Najprostszym źródłem sprzętu i oprogramowania dla retro gracza są portale aukcyjne oraz serwisy ogłoszeniowe. Warto także śledzić działy poświęcone sprzedaży na forach zajmujących się tym tematem. W wypadku zakupu popularnych konsol, wystarczy allegro – niemal zawsze jest przynajmniej kilka ofert na każdą z opisywanych konsol. Ze względu na koszty wysyłki, typowych sprzętów nie ma raczej sensu szukać na aukcjach zagranicznych.

 

Kupując konsolę trzeba bardzo dokładnie zapoznać się z opisem aukcji. Jeśli nie ma jednoznacznej informacji czy cały sprzęt jest w pełni sprawny lepiej dopytać. Niestety zdarzają się sprzedawcy, którzy nie określają stanu przedmiotu a potem twierdzą, że nie ma podstaw do reklamacji, skoro nie napisali, że sprzęt jest sprawny.

Należy zwrócić też uwagę na wymienione elementy zestawu. Często można spotkać konsole niekompletne np. bez zasilacza lub kabla video. Najważniejsza zasada to założyć, że jeśli jakiś element nie jest wprost wymieniony to go nie ma w zestawie, a w razie wątpliwości lepiej dopytać przed zakupem.

Sporo sprzętów wystawianych jest jako niesprawdzone – często np. z powodu braku zasilacza. Wprawdzie jak najbardziej jest możliwe, że sprzęt jest sprawny i przeleżał wiele lat w szafie a zasilacz zaginął, ale równie dobrze sprzedawca może świadomie wystawiać jako niesprawdzony, niesprawny sprzęt. W takiej sytuacji usterka nie może być powodem do reklamacji, więc nie polecam takich aukcji dla początkujących retrograczy.

 

Jak kupować gry?

Gier należy szukać w tych samych miejscach, co konsol. Jednak żeby mieć dostęp do szerokiej biblioteki nie wystarczy ograniczyć się do polskich serwisów. Gry z rozsądnymi kosztami wysyłki dostępne są też często na Ebayu. Jeśli wyszukujemy przez polską wersję serwisu, prezentowane są tylko oferty z dostępną wysyłką do Polski. Rozsądne ceny wysyłki, niewiele przekraczające polskie stawki dotyczą zazwyczaj przesyłek nierejestrowanych, gdzie w wypadku zaginięcia przesyłki może być problem z jej reklamacją. Jednak przy niedostępnych w Polsce tytułach i atrakcyjnych cenach warto zaryzykować. Ja nigdy nie miałem problemów z takimi przesyłkami z różnych stron świata (poza czasem nieco długim oczekiwaniem na dostawę). Jeśli dotychczas nigdy nie robiliście zakupów u zagranicznych sprzedawców na Ebayu, nie ma się czego obawiać. O ile tylko sprzedawca oferuje płatność przez paypala i użyjemy karty płatniczej, transakcja będzie tak samo prosta jak na Allegro.

 

Kupując grę (nie tylko na zagranicznych serwisach) trzeba zwrócić uwagę na kilka rzeczy. Pierwsza to jej stan. Carty są dość niezawodne, więc kupno niesprawdzonego jest na pewno mniejszym ryzykiem niż w przypadku konsoli. Trzeba jednak pamiętać, że w systemach posiadających opcję zapisu stanu gry, zwykle jest on przechowywany w pamięci podtrzymywanej przez baterię. Czas pracy tych baterii jest zaskakująco długi i nie ma problemu z kupnem dwudziestoletniej gry ze sprawną baterią. Jednak jak gra jest nie sprawdzona to nigdy nie ma pewności czy zapisywanie gry będzie działać. A wymiana baterii nie jest tak prostą operacją jak w typowym sprzęcie elektronicznym.

 

Druga sprawa to region, na który przeznaczona jest gra. Zwykle konsole posiadają blokady regionalne (podobnie jak płyty DVD), dodatkowo sprawę komplikują różne systemy video (PAL/NTSC). Dlatego jeśli to jasno nie wynika z opisu aukcji warto dopytać, na jaki region jest przeznaczona gra. Skróty nazw konsol używane poniżej są opisane w poprzedniej części cyklu.

Warto wiedzieć, że:

  • A2600 nie posiada blokady regionalnej. Jednak gry wydane w systemie NTSC mają inną paletę kolorów, co czasem powoduje niewielkie, nieprzeszkadzające w grze przekłamania kolorów a czasem zmienia je zupełnie – jak np. różowy River Raid, który można zobaczyć w tym artykule - "W Europejskiej Du...Dziurze"
  • NES to jedyna z opisywanych tu konsol, gdzie trzeba uważać nie tylko czy to wersja PAL czy NTSC ale też jaki PAL – ponieważ są dwa sub-regiony – PAL A (Wielka Brytania i Włochy) i PAL B (reszta Europy). Jednak przeróbka konsoli na multiregion jest bardzo prosta i można ją wykonać wg tego opisu - "NES Multiregion"

Carty w NTSC na SNESa mają wyraźnie inny wygląd obudowy, więc wystarczy przyjrzeć się zdjęciu. Identycznie jak europejskie wyglądają carty japońskie ale na szczęście tam konsola została wydana pod inną nazwą (Super Famicom) więc wystarczy przyjrzeć napisom na carcie.

Sega Mega Drive w Stanach Zjednoczonych została wydana pod nazwą Genesis, więc podobnie jak w wypadku SNESa nie jest łatwo się pomylić. Trzeba natomiast uważać na carty japońskie, bo tam konsola wydana została pod tą samą nazwą co w Europie. Wprawdzie nie wszystkie gry na tę konsolę mają blokadę regionalną, ale jeśli chcemy mieć pewność, że gra zadziała, lepiej pozostać przy  europejskich wydaniach.

  • Na PSX działać będą wszystkie gry wydane w systemie PAL. Gier amerykańskich i japońskich nie uruchomimy na standardowej konsoli.

 

Druga sprawa to wersja językowa gry. Jeśli kupujecie produkcję, w której język może być istotny a wersja językowa nie wynika to z opisu gry, lepiej zawsze dopytać bo czasem można trafić np. na grę zawierającą tylko język niemiecki. Zwykle wersję językową można wywnioskować z kodu na etykiecie, ale nie jest to zawsze takie oczywiste, więc to temat na osobny artykuł (można też poszukać informacji na forum).

 

 

Przydatne informacje o akcesoriach

Warto wiedzieć, że niektóre akcesoria można wymieniać między konsolami (i to nie tylko tej samej firmy). Dzięki czemu mając już jakiś sprzęt, możemy oszczędzić przy kolejnych zakupach.

 

Kontrolery

Najbardziej narażonym na uszkodzenia elementem starych konsol jest oczywiście kontroler. Mimo swojego wieku, są to zwykle produkty dość niezawodne i nie ma problemu żeby do dzisiaj kupić zestawy z w pełni sprawnymi padami. Jeśli jednak zawiodą warto wiedzieć, że do dzisiaj są produkowane kontrolery do wielu retro sprzętów. Nowe pady i joysticki co najmniej jednej polskiej firmy są nadal dostępne na Allegro.

Pady do NES, SNES i N64 są unikalne i działają tylko z tą konsolą. Natomiast A2600, SMS i SMD wykorzystują standardowe 9-pinowe złącze. Z A2600 będzie działał pewnie każdy kontroler z takim złączem, ponieważ zadowala się jednym przyciskiem (na pewno działają kontrolery od SMS, SMD, C64/Amigi, Atari 7800). SMD używa większej liczby przycisków, więc z użyciem padów od innego sprzętu może być ciężko ale jej pady mają bardzo dobrą opinię zarówno co do niezawodności jak i ergonomii. SMS wykorzystuje dwa przyciski i z większością gier bez problemów będzie działał pad od SMD.

Trzeba pamiętać, że często joysticki innych producentów produkowane z myślą o komputerach, mimo że posiadają kilka przycisków, każdy z nich oznacza ten sam sygnał, więc nie będą wystarczające dla systemów gdzie kontroler miał więcej przycisków. Joysticki, które mają dwa niezależne przyciski będą działać z SMS mają odpowiedni przełącznik (zwykle na spodzie podstawy)

Jeśli jesteście zainteresowani sprzętem Atari lub komputerem C64 i Amiga warto też wiedzieć o zestawie Atari Flashback 3. Zawiera on konsolkę emulującą A2600 z wbudowanymi grami oraz dwa joysticki wzorowane na oryginalnym kontrolerze z pierwszych wersji A2600. Mimo nietypowego wyglądu był to jeden z bardziej wygodnych joysticków przeznaczonych do trzymania w ręce (nie posiada przyssawek). Co najważniejsze, joysticki z tego zestawu są w pełni zgodne z retro sprzętem używającym tego samego złącza wymagającym jednego przycisku. Czasem można wylicytować ten zestaw w na tyle atrakcyjnej cenie, że opłaca się kupić go dla samych joysticków.

 

Zasilacze i przewody video

Większość wczesnych 8-bitowych konsol i komputerów używa do podłączenia do telewizora po złączu antenowym, kabla z wtyczką cinch po stronie konsoli i wtykiem antenowym do TV. Ten sam kabel będzie pasował m.in. do A2600, SMS, C64, NES i SNES.

Kabel do standardowego złącza video (composite) można stosować wymiennie pomiędzy SNES i N64, a także GCN. Podobnie kabel od pierwszej wersji SMS będzie pasować też do pierwszej SMD.

 

Jeśli trafimy na zestaw bez zasilacza, dobrze wiedzieć, że ten sam zasilacz będzie działał na NESie i SNES, podobnie zamiennie działa zasilacz SMS (obie wersje) z SMD (tylko pierwsza wersja).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ładowanie