Rewolucjoniści z Sony: Proces tworzenia Sony PlayStation i wizjonerzy, którzy podbili świat gier wideo - recenzja

Utworzono: 9 sierpnia 2013
Autor: Ufix
Odsłon:

2431

Społeczność fanów gier komputerowych od wielu miesięcy jest podekscytowana zbliżającymi się premierami następców Xboxa 360 i PlayStation 3. Na forach internetowych i w komentarzach pod artykułami na ten temat można przeczytać mnóstwo negatywnych opinii, wielu graczy twierdzi, że rozwiązałoby konkretne kwestie związane ze sprzętem czy grami w zupełnie inny sposób niż Sony i Microsoft. Jednak tworzenie nowej konsoli nie jest prostym zadaniem, w przeszłości istniało przecież wiele systemów, które mimo licznych zalet nie odniosły sukcesu. Jeżeli zastanawialiście się kiedykolwiek jak bardzo złożony jest proces projektowania i wprowadzenia na rynek konsoli, gier i akcesoriów i jak ta operacja wygląda z punktu widzenia producenta, to powinna was zainteresować książka „Rewolucjoniści z Sony” opisująca od samego początku projekt o kryptonimie PS/X.

 

Książka Reijiego Asakury została napisana tuż przed premierą PlayStation 2, a więc u schyłku życia poczciwego szaraka. Autor opisuje cały proces tworzenia konsoli i utrzymywania jej na rynku skupiając się na Kenie Kutaragim, zwanym ojcem PlayStation. Historia zaczyna się kilka lat przed słynną współpracą Sony z Nintendo, która miała zaowocować napędem CD-ROM do SNES’a, a zamiast tego doprowadziła do stworzenia pierwszej konsoli Sony. Ken Kutaragi w 1984 roku zobaczył po raz pierwszy wygenerowany komputerowo w czasie rzeczywistym obraz ludzkiej twarzy, którym na dodatek mógł poruszać przy pomocy myszki. To musiało być naprawdę szokujące doświadczenie, jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że działo się to w czasach, gdy NES był absolutną nowością. Oczywiście sprzęt zdolny do wygenerowania tak zaawansowanego jak na owe czasy obrazu był wartym ogromne pieniądze prototypem schowanym głęboko w laboratoriach Sony, jednak Ken zaczął od razu rozpatrywać możliwości jakie dałoby zastosowanie takiej technologii w domowej rozrywce. Jak się później okazało, trzeba było poczekać aż dziesięć lat, żeby ta technologia mogła znaleźć się w każdym domu.

W dalszej części „Rewolucjonistów z Sony” dowiadujemy się o strategii zastosowanej przy sprzedaży konsoli i gier, procesie projektowania sprzętu i o planowaniu akcji marketingowej. Książka, mimo, że skupia się na nowatorskim sposobie dystrybucji oprogramowania i sprzętu przez Sony, zawiera wiele ciekawostek dotyczących nie tylko PlayStation, ale również Nintendo, Segi i kilku producentów gier. Możemy dowiedzieć się na przykład jak bardzo Virtua Fighter pomógł projektowi PS/X, dlaczego płyty z grami są czarne, a PlayStation szare (a właściwie „szare, wpadające w odcień fioletu” jak twierdzi jego projektant Teiyu Gotoh), ile zasobów konsoli wykorzystywało pierwsze Gran Turismo, albo skąd się wziął słynny dinozaur z Demo One. Na uwagę zasługuje też strategia reklamowania PlayStation jako konsoli do gier, w przeciwieństwie do 3DO, który był przedstawiany w reklamach jako wszechstronne urządzenie multimedialne, analogia do Xboxa One i PS4 jest aż zbyt oczywista. Dość szczegółowo jest opisany proces projektowania wyglądu konsoli i pada, niewiele brakowało, aby kontroler, którego kształt dziś wdaje się oczywisty, w ogóle nie pojawił się na rynku.

Niestety, książka nie jest pozbawiona wad, z których największą jest całkowicie bezkrytyczne podejście do Kuratagiego i firmy Sony. Ken jest opisany jako człowiek bez skazy, chwilami wręcz superbohater, a Sony może się wydawać po lekturze firmą idealną. Absolutnie każda decyzja dotycząca PlayStation jest opisywana jako nowatorska i przemyślana, za to Sega i Nintendo są krytykowane za wybór strategii marketingowej, podzespołów konsol, nośników gier, ogólnie za wszystko. Prawdopodobnie jest to efekt uboczny tego, że książka jest autoryzowana przez Kutaragiego. Oprócz czczenia Sony przez autora, zdarzają się błędy w tłumaczeniu, na przykład określenie Street Fightera grą batalistyczną.

Mimo tego mogę polecić książkę „Rewolucjoniści z Sony” każdemu, kto chciałby pogłębić swoją wiedzę na temat działania rynku konsol i gier, oraz przejścia z gier dwuwymiarowych w trójwymiarowe. Wystarczy przymknąć oko na pojawiający się brak obiektywizmu autora, przebrnąć przez pierwszy rozdział o wczesnym życiu Kutaragiego i skupić się na ciekawostkach i faktach, których jest całkiem sporo. Książka jest już dość wiekowa, ale bez problemu można ją kupić na allegro za symboliczną cenę.

 


Rewolucjoniści z Sony: Proces tworzenia Sony PlayStation i wizjonerzy, którzy podbili świat gier wideo

 


Autor: Reiji Asakura
Wydawnictwo: K.E. Liber, Warszawa 2001
ISBN: 83-88170-34-1
Liczba stron: 240

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ładowanie