Kultura Gier Komputerowych - Łódź 2015

Utworzono: 8 czerwca 2015
Autor: frabi
Odsłon:

684

Mimo dość krótkiej historii gier wideo, przestają być już one postrzegane jako niszowa rozrywka dla dzieci i maniaków. Stają się częścią kultury masowej. Naturalną konsekwencją tego, jest zainteresowanie środowisk naukowych. Wyrazem tego była już trzecia edycja konferencji Kultura Gier Komputerowych. Tym razem jednak po raz pierwszy do udziału w niej zaproszeni zostali przedstawiciele sceny retrogamingowej.

 

W ostatnią sobotę (23.05.2015) miałem przyjemność po raz pierwszy wziąć udział w konferencji naukowej poświęconej grom komputerowym. Została ona zorganizowana na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Mimo dość krótkiej historii gier wideo, przestają być już one postrzegane jako niszowa rozrywka dla dzieci i maniaków. Stają się częścią kultury masowej. Naturalną konsekwencją tego, jest zainteresowanie środowisk naukowych. Podobnie jak mamy np. filmoznawców czy muzykologów, pojawiają się „groznawcy”. Patrzą oni na naszą ulubioną rozrywkę z innej perspektywy niż typowy gracz, analizując temat nie tylko od strony technicznej czy biznesowej, ale także społecznej. Wyrazem tego była właśnie już trzecia edycja konferencji Kultura Gier Komputerowych. Tym razem jednak po raz pierwszy do udziału w niej zaproszeni zostali przedstawiciele sceny retrogamingowej. Powody tego pozornie dziwnego towarzystwa wyjaśnię za chwilę.

Tematy konferencji były bardzo zróżnicowane. Od rzeczywistości wirtualnej aż do obszernego analizowania zjawiska let's playów. Dla każdego coś miłego.
Polecam zapoznać się z listą tematów i streszczeniami wystąpień pod adresem
->link<-

Już sam program daje do myślenia. Nie sądziłem, że środowiska naukowe tak głęboko interesują się różnymi aspektami gier. Muszę przyznać, że dotychczas sądziłem, że naukowcy zauważają temat elektronicznej rozrywki, głównie przy okazji analizowania wpływu gier na przemoc wśród młodzieży. A tu miła niespodzianka.

Zaproszenie na konwencję dotarło do mnie za pośrednictwem Wronka dobrze znanego z organizacji Dawnych Komputerów i Gier. Z Wrocławia przyjechaliśmy wspólnie z Arturem i mfxem reprezentującymi Retrogralnie. Obecni byli też wspomniany już Wronek oraz Zbigniew Rudnicki z katowickiego Muzeum Historii i Informatyki. Konferencja odbywała się równolegle w dwóch salach, co niestety zmuszało do wyboru tematów, co czasem nie było proste. Z żalem opuściliśmy informacje o wpływie Game Boya na kulturę gier lat 90 tych, rozpoczynając wizytę od zapoznania się z informacjami o początkach polskiej demosceny. Kolejne wystąpienie przedstawiało historię rozwoju grafiki komputerowej, na przykładzie scenowych dem.

Oczywiście najciekawszy dla nas był blok o retro. Paweł Grabarczyk z Uniwersytetu Łódzkiego przedstawił bardzo ciekawe informacje o demoscenie na platformach retro. Można było dowiedzieć się między innymi, że istnieją platformy, którymi twórcy dem zainteresowali się dopiero gdy sprzęt stał się już mocno przestarzały – jak np. MSX. Ze szczególnie ciekawych dla mnie, wspominanych platform, była mowa m.in. o jednym z nielicznych dem na Sega Master System oraz o scenie Vectrexa

Następnie Kamil Jędrasiak opowiedział o różnych twarzach retrogamingu. W prawdzie dla hobbystów takich jak my, prezentacja zawierała głównie znane nam informacje, ale na mnie spore wrażenie zrobiło to, że środowisko naukowe w ogóle analizuje zjawisko retrogamingu. Nigdy nie sądziłem, że zobaczę materiały z retroimprezy takiej jak np. DKiG, podczas konferencji naukowej.

Wystąpienie było świetnym wstępem do najsmaczniejszego dania – dyskusji pod chwytliwym tytułem Tramiel Panel. Ten znany Łodzianin zostałem patronem pierwszego panelu dyskusyjnego o tematach retro. Przedstawicielka organizatora, Maria B. Garda, wprowadziła uczestników w główny temat dyskusji - prezerwację gier komputerowych. Pod tą może niezbyt szczęśliwą nazwą, kryje się bardzo ważna kwestia – jak growe dziedzictwo zachować dla przyszłych pokoleń. I nie chodzi to wcale o kilka najbliższych lat, ale perspektywę nawet 50 czy 100 lat. Naukowcy postanowili tutaj skorzystać jak sami twierdzą z „wieloletnich osiągnięć środowisk retrogamingowych w Polsce” (WOW 🙂 ).

Musze przyznać, że ta część była dla mnie sporą niespodzianką. Kupując kolejne gry i sprzęty czy biorąc udział w retroimrezach chciałem dotychczas po prostu się dobrze bawić. Czerpałem też przyjemność z pokazywania młodemu pokoleniu, historii elektronicznej rozrywki. Nigdy jednak nie przyszło mi do głowy, że przyczyniam się przy tym do zachowania dziedzictwa kulturowego. A tak właśnie naszą działalność postrzega środowisko naukowe.
Podczas dyskusji tematy były bardzo zróżnicowane. Od problemów logisyczno-organizacyjnych z zachowaniem najstarszych zabytków informatyki jak masywne komputery Odra, po niejasne regulacje prawne związane z ochroną praw autorskich, dopuszczalność stosowania emulacji czy potrzeba odtworzenia oryginalnego wrażenia. W tym ostatnim temacie chodzi o dużo więcej niż same gry czy oryginalność sprzętu i softu. Chodzi też o umieszczenie rozrywki w odpowiednim kontekście biorąc pod uwagę całość kultury tego okresu. Poruszone tematy z pewnością będą stanowić dopiero wstęp do kolejnych spotkań i wspólnych projektów.

Łódzkie spotkanie było dla mnie zupełnie nowym doświadczeniem. Pokazało inne spojrzenie na temat, którym zajmujemy się na co dzień. Było też chyba pierwszym kontaktem środowiska samych retrograczy z naukowcami zajmującymi się tematyką zachowania gier. Mam nadzieję, że będzie to początek bardzo ciekawej współpracy. Spotkanie skłania do refleksji nad tematami które dotychczas nas raczej nie zajmowały - jak co zrobić, żeby gra nie zginęła za kilkadziesiąt lat gdy już bardzo ciężko znaleźć sprawny oryginalny sprzęt i nośnik. Albo jak podchodzić do serwisowania sprzętu – czy komputer, w którym instalowane są współczesne zamienniki układów elektronicznych, nadal jest oryginalny?
Tymczasem, oprócz uczestnictwa w typowych retro zlotach, warto zacząć śledzić działalność polskich uczelni, mam nadzieję, że takich wydarzeń będzie więcej.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ładowanie