RetroAge Akcesorium, Saturn RAM Expansion Cartridge
AkcesoriumSaturn

RAM Expansion Cartridge

Loading

W poprzednich odcinkach programu dowiedzieliśmy się, że do cartridge input znajdującego się za napędem naszego Saturna oprócz kanapki i karty pamięci na zapisy stanów gier można włożyć także urządzenie zwane Action Replay. Dziś kochane dzieci dowiemy się o RAM expansion cartridge.

Na pierwszy rzut oka nie prezentuje się on przesadnie okazale – ot zwykły cartridge z wielkim napisem 4MB (lub 1MB, zależy od wersji) i masą krzaczków, których prawie nikt nie rozumie. Nic nie sugeruje jego mrocznej historii. Wszak to on był ostateczną bronią jaką dysponowali japońscy developerzy tworząc najpiękniejsze gry 2D na konsole stacjonarne tamtego okresu. Wszyscy fani 2D, którzy przez przypadek kupili PlayStation zamiast Saturna i pluli sobie w brodę, po pojawieniu się tego rozszerzenia popadli w prawdziwą rozpacz i apatię, której nie zdołała uleczyć żadna spośród nieudanych konwersji słynnych 2D fajterów na ich konsolę.

Co sprawia, że jeden niewielki cartridge potrafił tak wiele zmienić? To proste – obrazy wykorzystywane w grze czasem nie mogły zmieścić się na wbudowanej pamięci konsoli. Jednym z rozwiązań jest obniżenie ich jakości. Rozszerzenie pamięci dodaje dodatkowe miejsce na poupychanie potrzebnych grafik, więc nie trzeba obniżać ich jakości. Efekt? Wyraźnie ostrzejsze grafiki 2D, czasem szybsza, płynniejsza animacja ruchu. Czyż to nie piękne?

Niestety życie nie jest tak proste i RAM Packi były produkowane wyłącznie na rynek japoński porzucając europejskich i amerykańskich graczy na lodzie z uproszczonymi wersjami gier bądź całkiem bez nich…

Współpracę gier z RAM expansion cartridge zasadniczo dzielimy na 3 rodzaje:
– gra nie wykorzystuje rozszerzenia pamięci (bardzo dużo, wszystkie poza Japonią i dużo japońskich)
– gra wykorzystuje rozszerzenie pamięci, lecz nie wymaga go do działania (bardzo mało, podobno działa tak każdy Marvel Super Heroes, ale nie jest to oficjalna informacja)
– gra wymaga rozszerzenia pamięci do działania (sporo)

Podobnie jak w przypadku współpracy, cartów mamy 3 rodzaje:
– 1MB ROM – na rozszerzeniu pamięci na stałe zapisany jest fragment gry
– 1MB RAM – na rozszerzeniu pamięci każda gra zapisuje sobie co chce (o ile potrafi)
– 4MB RAM – na rozszerzeniu pamięci każda gra zapisuje sobie co chce (o ile potrafi)

Kompatybilność pomiędzy rozszerzeniami pamięci jest częściowa. Żadna z pamięci RAM nie jest w stanie zastąpić pamięci ROM. Jeśli gra wymaga rozszerzenia 4MB to mniejsze jej nie zadowolą. Rozszerzenie 4MB pomimo teoretycznej kompatybilności z rozszerzeniem 1MB RAM w niektórych grach nie działa prawidłowo (spatrz zakładka „Lista kompatybilnych gier”).

Gdy pierwszy raz z wypiekami na twarzy wkładałem swojego gorącego RAM Packa 4MB w oczekujący i chętny otwór mojego Saturna (ngjaaaah~!), po uruchomieniu Vampire Savior zobaczyłem… Masę krzaczków informujących mnie żebym włożył RAM expansion cartridge 4MB… No cóż miałem pecha – cart albo slot jest zabrudzony i czasem musze się nagimnastykować żeby go odpalić (jakoś nie chce mi się go czyścić). Jednak kiedy zobaczyłem tę grę w pełnej okazałości zrozumiałem, że jeśli mam grać w jakąś grę 2D wydaną na Saturnie i dowolnej innej konsoli… To wybiorę tę na Saturna, nieważne że nie rozumiem ani słowa i że gry są często droższe, po prostu widać za co dopłaciłem.

Wszystko to sprawia, że rozwiązanie, mimo że wspaniałe jest nieco kosztowne: najpierw trzeba zdobyć japońskiego Saturna, następnie RAM expansion cartridge 1/4MB i sprowadzić gry na niego (lub upolować na miejscu, ale z tym bywa ciężko). To wszystko kosztuje, ale uwierzcie mi – warto.

TytułRegionROM Pack1MB RAM4MB RAM
Astra Superstars [T-1521G]JPNOpcjonalnieOpcjonalnie
Cotton 2 [T-9904G]JPNOpcjonalnieOpcjonalnie
Cyberbots: FullMetal Madness [T-1217G]JPNOpcjonalnie (3M RAM MODE)Opcjonalnie (3M RAM MODE)
Dungeons & Dragons Collection [T-1224G]JPNTylko do Shadow Over Mystara (CD2)
Dungeons & Dragons Collection (Kakuchou Ram Cartridge 4MB Fuzoku) [T-1245G]JPNTylko do Shadow Over Mystara (CD2)
Fighter’s History Dynamite [GS-9107]JPNWymaganeWymagane
Fighter’s History Dynamite (Kakuchou Ram Cartridge-tsuki) [GS-9153]JPNWymaganeWymagane
Final Fight Revenge [T-1249G]JPNWymagane
Final Fight Revenge (Kakuchou Ram Cartridge 4MB Fuzoku) [T-1248G]JPNWymagane
Friends: Seishun no Kagayaki [T-20109G]JPNOpcjonalnieOpcjonalnie
Groove on Fight: Gouketsuji Ichizoku 3 [T-14411G]JPNWymaganeWymagane
Groove on Fight: Gouketsuji Ichizoku 3 (Kakuchou Ram Cartridge-tsuki!) [T-14413G]JPNWymaganeWymagane
Marvel Super Heroes [T-7032H-05]EUR, USA, JPNOpcjonalnie (3M RAM MODE)Opcjonalnie (3M RAM MODE)
Marvel Super Heroes Vs. Street Fighter [T-1239G]JPNWymagane
Marvel Super Heroes Vs. Street Fighter (Kakuchou Ram Cartridge 4MB Fuzoku) [T-1238G]JPNWymagane
Metal Slug [T-3111G]JPNWymaganeWymagane
Metal Slug (Kakuchou Ram Doukon Okaidoku Set!!) [T-3114G]JPNWymaganeWymagane
Noël 3 [T-22206G]JPNOpcjonalnieOpcjonalnie
Noël 3 (Shokai Genteiban) [T-22205G]JPNOpcjonalnieOpcjonalnie
Pia Carrot he Youkoso!! 2 [T-20114G]JPNOpcjonalnieOpcjonalnie
Pocket Fighter [T-1230G]JPNOpcjonalnie
Real Bout Garou Densetsu [T-3105G]JPNWymaganeNie działa (błędy)
Real Bout Garou Densetsu Best Collection [T-3124G]JPNWymaganeTylko z dołączonym kartridżem
Real Bout Garou Densetsu Special [T-3117G]JPNWymaganeWymagane
Real Bout Garou Densetsu Special (Kakuchou Ram Cartridge-tsuki Okaidoku Set!!) [T-3119G]JPNWymaganeWymagane
Samurai Spirits Amakusa Kourin [T-3116G]JPNWymaganeNie działa (błędy)
Samurai Spirits Amakusa Kourin (Kakuchou Ram Doukon Okaidoku Set!!) [T-3118G]JPNWymaganeNie działa (błędy)
Samurai Spirits Best Collection [T-3123G]JPNWymaganeTylko z RAM Packiem z gy Samurai Spirits Zankurou Musouken
Samurai Spirits Zankurou Musouken [T-3106G]JPNWymaganeWymagane
Samurai Spirits Zankurou Musouken (Kakuchou Ram Cartridge-tsuki Okaidoku Set!!) [T-3104G]JPNWymaganeWymagane
Street Fighter Zero 3 [T-1247G]JPNWymagane
Street Fighter Zero 3 (Kakuchou Ram Cartridge 4MB Fuzoku) [T-1246G]JPNWymagane
Super Real Maajan P7 [T-16509G]JPNOpcjonalnieOpcjonalnie
The King of Fighters ’95 [MK81088-50]EUR, JPNTAK
The King of Fighters ’96 [T-3108G]JPNWymaganeNie działa (błędy)
The King of Fighters ’96 (Kakuchou Ram Cartridge-tsuki Okaidoku Set!!) [T-3109G]JPNWymaganeNie działa (błędy)
JPN The King of Fighters ’96 + ’95 (Gentei KOF Double Pack) [T-3110G]JPNTAKWymaganeNie działa (błędy)
The King of Fighters ’97 [T-3120G]JPNWymaganeWymagane
The King of Fighters ’97 (Kakuchou Ram Cartridge-tsuki Okaidoku Set!!) [T-3121G]JPNWymaganeWymagane
The King of Fighters Best Collection [T-3125G]JPNTAKWymaganeTylko z gry The King of Fighter ’97
Ultraman: Hikari no Kyojin Densetsu [T-13308G]JPNTAK
Vampire Savior: The Lord of Vampire [T-1228G]JPNWymagane
Waku Waku 7 [T-1516G]JPNWymaganeWymagane
Waku Waku 7 (Kakuchou Ram Cartridge-tsuki Okaidoku Set) [T-1515G]JPNWymaganeWymagane
X-Men Vs. Street Fighter [T-1227G]JPNWymagane
X-Men Vs. Street Fighter (Kakuchou Ram Cartridge 4MB Fuzoku) [T-1226G]JPNWymagane
Demo Samurai Spirits Amakusa Kourin Hibaihin [610-6730]JPNWymaganeNie działa (błędy)
Demo The King of Fighters ’97 Sample Hibaihin [610-6869]JPNWymaganeWymagane
Demo Vampire Savior ~The Lord of Vampire~ Taikenban [610-6881]JPNWymagane

Autor

Komentarze

  1. Całe swoje (niegdyś błogie) życie sądziłem, że ta pamięć działa też z europejskimi wersjami gier. Szkoda.

    1. Działać działa, tylko nie ma gier z którymi można by ją było wykorzystać. W końcu dostaliśmy oficjalnie King of Fighters 95 wymagające ROM packa i nieoficjalnie możemy skorzystać z RAM Packa przy Marvel Super Heroes, więc to z pewnością nie była kwestia braku kompatybilności rozwiązania z modelami spoza Japonii a braku chęci ze strony Segi i wydawców.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.