RetroAge Artykuł, Recenzja książki C64 polskie piksele w grach
ArtykułRecenzja książki

C64 polskie piksele w grach

Loading

Po nieśmiałych próbach wydawniczych w latach ’80, lata ’90 to niezwykły wysyp polskich produkcji na komputery 8 bitowe – Atari oraz Commodore. Dynamicznie zmieniająca się sytuacja na rynku, pierwsze biznesy i pierwsze bankructwa. Okres niesamowicie barwny, obfitujący w ciekawe wydarzenia i opowieści – czyli dobry materiał na niejedną książkę. Pierwsze wydanie jednej z takich publikacji – „C64 polskie piksele w grach” trafiło niedawno w moje ręce.

Autorem książki jest Krzysiek „Zephyr” Augustyn – programista sześciu gier na Commodore 64 a także były redaktor naczelny serwisu Imperium Gier Wirtualnej Polski oraz współtwórca serii programów telewizyjnych „GameStory”.

„C64 polskie piksele w grach” zostały wydane w 2022r. przez Idea Ahead, czyli byłe już wydawnictwo takich magazynów o grach jak „(Nowy) Secret Service”, „Pixel” oraz „PSX Extreme”. Format książki nieznacznie przekracza zeszytowy A5 – 165mm x 230mm, zawartość to 190 stron a cena za jaką możemy stać się jej właścicielem to 99PLN.

Opisy 72 gier oraz 8 opowieści/wywiadów z autorami wygląda dość zachęcająco, jednak zagłębiając się w lekturę odnosimy wrażenie, że książka cierpi na kryzys tożsamości. O ile można zrozumieć króciutki wstęp (1-2 zdaniowe wypowiedzi sześciu osób) o demoscenie, z której wywodzą się autorzy gier, tak dalej ciężko czytelnikowi określić czym „C64 polskie pixele w grach” jest lub miały być.

Czystego tekstu jest zdecydowanie za mało aby całość zakwalifikować do działu „Encyklopedia”. Opisy gier są często 2-3 zdaniowe a dłuższe formy nie przekraczają jednej strony. Opowieści autorów to zazwyczaj 2-3 strony, więc również za mało aby uchwycić kolory tamtych czasów.

Skoro tekstu mało, a w tytule mamy „piksele” moglibyśmy spróbować wcisnąć opisywaną pozycję na półkę z „Albumami”. Jednakże w tym wypadku natrafimy na problem z wydrukowanymi grafikami, gdzie w większości mamy do czynienia z jednym zrzutem ekranu (lub jego fragmentem) na opisywaną grę na dodatek rozciągniętym na 2 strony książki. Na dodatek nie potrafię wybadać czym kierowano się przy wyborze obrazków, gdyż sprawiają wrażenie losowego doboru „aby coś było”.

„C64 polskie pixele w grach” najbliżej do katalogu wydawanych w Polsce gier na Commodore 64 w czasach świetności tego komputera. Lecz w tym wypadku przydałoby się więcej mniejszych zrzutów ekranów oraz zdjęcia/skany okładek prezentowanych pozycji.

W 2023r. „C64 polskie piksele w grach” doczekały się drugiego wydania, z którym jeszcze nie miałem okazji się zapoznać. Według opisu wydawcy powiększeniu uległy:  format książki – 210mm x 275mm (czyli prawie A4), ilość stron do 240 oraz cena 129PLN.

W obecnej sytuacji jest mi niezmiernie ciężko polecić komukolwiek pierwsze wydanie „C64 polskie piksele w grach”, a jedynym powodem  jej ukazania się na rynku wydaje się ten, aby fani komputerów Commodore 64 wydali 99PLN.

Autor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.