RetroAge Recenzja, Wii New Super Mario Bros. Wii
RecenzjaWii

New Super Mario Bros. Wii

Loading

New Super Mario Bros. okazał się jedną z najlepszych gier na DS i odniósł niesamowity sukces. Nintendo zdecydowało się wydać kolejną część, tym razem przeznaczoną dla Wii. Czy gra dotrzymuje kroku poprzedniczce?

Każda gra platformowa z Mario w roli głównej nie może pochwalić się zbyt zawiłą fabułą. New Super Mario Bros. Wii nie jest wyjątkiem. Jak to w grach z hydraulikiem, Peach ponownie zostaje porwana, tym razem przez Bowsera Jr. oraz grupę Koopalingów po czym Mario, Luigi oraz dwa Toady ruszają na ratunek. Każdy pewnie zastanawia się dlaczego Toady towarzyszą braciom, ale o tym potem. To tyle jeśli chodzi o historię przedstawioną w grze.

Grafika jest bardzo podobna do tej z wersji na Nintendo DS, ale oczywiście została podciągnięta do poziomu Wii. Modele postaci oraz wrogów są wykonane w 3D, a plansze w całości w 2D są bardzo kolorowe i mają ciekawy design. Do tego dochodzą bardzo ładne efekty świetlne. Oczywiście nie jest to poziom Super Mario Galaxy, ale też gra jest raczej ukłonem w stronę old schoolu, więc w aspekcie grafiki nie ma się do czego przyczepić.

Według mnie w Mario na DS sporym minusem była ciągle ta sama melodia przewijająca się regularnie przez plansze. Tym razem autorzy poprawili swój błąd i mimo, że ta sama melodia wciąż pojawia się dość często to są to jej różne wersje, przez co muzyka dużo zyskuje. Do tego dochodzą remixy starych melodii znanych z poprzednich gier z Mario. Muzyka jest świetnie dobrana i oddaje charakter każdej planszy.

New Super Mario Bros. Wii pod względem gameplayu jest dokładnie tym, czym był na DS. Wszystko odbywa się tak samo, mamy mapkę świata, na której wybieramy plansze, ponownie pojawiają się domki, gdzie możemy zdobyć przedmioty i życia. I tutaj pierwsza zmiana, przedmioty zdobywamy poprzez krótka minigrę i dostajemy ich od razu kilka, jeśli nam się uda. Nowe są również złote domki, gdzie możemy dostać gwiazdkę i zacząć planszę jako niezniszczalny Mario. W New Super Mario Bros. na DS dostaliśmy grzyba zamieniającego nas w giganta i drugiego zmniejszającego Maria. W wersji na Wii nie zobaczymy już ogromnego Mario. Pewnie został wyrzucony z powodu multiplayera, bo ten Power-up bardziej by tu przeszkadzał niż dawał pożytku. Poza tym już na DS nie był specjalnie użyteczny. Odeszła też skorupa. Zmniejszający grzybek natomiast pozostał, ale jest przydatny raptem dwa czy trzy razy i całe szczęście. Nietrudno jest się domyślić, że usuwając wielkiego grzybasa autorzy dali nam coś w zamian. Dostępne są trzy nowe Power-upy. Pierwszy z nich to kwiatek dający nam możliwość strzelania lodem, co jest bardzo często przydatne, bo w ten sposób zamrażamy wrogów i służą nam oni jako platformy. Następnie mamy strój, który pozawala Mario wzbijać się w powietrze. Wystarczy, że potrząśniemy pilotem i jesteśmy wysoko w górze. Ostatnia umiejętność to strój pingwina, który daje nam to, co lodowy kwiatek plus możliwość ślizgania się na lodzie na brzuchu, lepsze pływanie oraz przyczepność na lodzie.
W grze ponownie zdobywamy Star Coins. Tym razem jednak są one dużo przydatniejsze, bo kupujemy za nie filmiki, które ujawniają sekrety na planszach i nie tylko. Poza tym po przejściu gry dostajemy za nie coś znaczeni ciekawszego, ale o tym każdy musi przekonać się sam. W poprzedniej części czułem niedosyt po zrobieniu wszystkiego. Twórcy zdecydowanie mogli dodać więcej rzeczy do znalezienia. Niestety to samo jest tutaj, jednak nie czyni to gry gorszą.
Wspominałem, że Bowserowi Jr. towarzyszą Koopalingi. Na DS w każdym świecie Jr. był bossem w połowie świata. Tutaj jest inaczej, w każdym świecie jeden Koopaling jest bossem i występuje w obu zamkach w danym świecie. Decyzja o umieszczeniu ich w grze była trafna, bo nie walczymy już ciągle z tym samym Jr., a każdy z nich dysponuje innymi atakami przez co każdy pojedynek jest inny. Największą zmianą w grze jest dodanie trybu multiplayer. Możemy grać przeciwko sobie na monety, niestety tego trybu jeszcze nie sprawdzałem, albo współpracując maksymalnie w 4 osoby. Pomysł świetny i gra się fajnie, jednak gra jest zdecydowanie łatwiejsza w pojedynkę. Kiedy na planszach biega kilkoro graczy łatwo jest zgubić swoją postać, ktoś może nam skoczyć na głowę nad przepaścią itd. Często ginie się przez to w głupi i przypadkowy sposób. Tak czy inaczej to dobry dodatek i daje kupę zabawy. Gra jest podzielona na 8 światów, każdy po 8 plansz. Wydaje mi się, że DS miał więcej plansz, ale tutaj wydają się one dłuższe i ciekawsze, a na wytrwałych czeka niespodzianka.
Nie wspominałem jeszcze o sterowaniu, która gra zasadniczą rolę w grach na Wii. Otóż grać możemy za pomocą pilota trzymanego poziomo jak w Excite Truck lub z podłączonym nunchuckiem. Pierwsza opcja zdecydowanie lepiej się sprawdza w tego typu grze. Nowy Mario oczywiście korzysta z sensorów ruchu. Jak wiele gier niestety to wykorzystanie polega na potrząsaniu pilotem, co często jest irytujące. Zdarzają się momenty, że zupełnie zapominamy, żeby to wykonać. Jednak dużo bardziej denerwuje inne zastosowanie sensorów. W grze jest kilka plansz z platformami, które nachylają się pod wpływem przechyleń pilota, albo przesuwają się w lewo lub prawo. Pomysł niby fajny, ale gorzej w praktyce. Bardzo często podczas omijania przeciwników, zbierania monet itd. będąc na takiej platformie zupełnie zapominamy o przechylaniu i wpadamy to w ogień, to w jakiegoś ptaka, albo inny kamień i zwyczajnie tracimy życia w przypadkowy sposób. To jest niestety bolączka gier na Wii. Być może to tylko moje odczucia, ale zdarzało mi się to samo w Mario Strikers Charged Football.

Podsumowując, New Super Mario Bros. Wii to zdecydowanie czołówka platformerów 2D i według mnie jedna z najlepszych, jeśli nie najlepsza, gra 2D z Mario w roli głównej. Jest dynamiczna, kolorowa i daje mnóstwo zabawy. Do tego muzyka i grafika są rewelacyjnie dobrane, przez co gra jeszcze zyskuje. Kupa nowych pomysłów, świetny tryb wieloosobowy plus ogromna grywalność czynią tą grę obowiązkową pozycją nie tylko dla fanów Mario, ale każdego kto lubi bardzo dobre gry, a już na pewno platformówki. Nowy Mario zapewni około 8h świetnej zabawy i wielu będzie chciało znaleźć w grze wszystkie Star Coins, co wydłuży ten czas o dobrych kilka godzin.

Ocena ogólna

New Super Mario Bros. Wii

WII

Grafika
90%
Dźwięk
90%
Grywalność
100%

Autor

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.