RetroAge Akcesorium, Saturn Sega Multi Controller / 3D Control Pad
AkcesoriumSaturn

Sega Multi Controller / 3D Control Pad

Loading

Pytając o pierwsze analogowe kontrolery do konsol, zapewne spotkalibyśmy się z odpowiedziami w postaci kontrolera do Nintendo64, Dual Shock’a (ewentualnie Dual Analog’a) do pierwszego PlayStation. Natomiast podejrzewam ze o 3D Control Pad do konsoli Sega Saturn wspomnieliby jedynie nieliczni najwierniejsi fani „niebieskich”.

Oczywiście joypad do Nintendo64 nie był pierwszym konsolowym kontrolerem umożliwiającym sterowanie grami za pomocą sygnałów analogowych, gdyż na takiej zasadzie działały miedzy innymi „Paddles” do Atari 2600, kontroler konsoli Vectrex, joystick do Atari 5200, lub daleko nie szukając – PlayStation Analog Joystick, który na rynku pojawił się 25 kwietnia 1996r.

Pierwsza prezentacja „nowego” analogowego kontrolera do Nintendo 64 miała miejsce w dniach 22-24 listopada 1995 roku podczas Shoshinkai Day. Pad zwracał uwagę przede wszystkim trzema uchwytami oraz analogowym „grzybkiem”, który ode tej pory towarzyszył każdemu tego typu kontrolerowi. Prezentacji systemu Nintendo64 towarzyszyła również gra – „Super Mario 64” ukazująca zalety analogowego sterowania, wysoką precyzję i swobodę poruszania bohaterem w świecie 3D.  Premiera konsoli Nintendo 64 z grą „Super Mario 64” miała miejsce w Japonii 23 czerwca 1996r. A niedługo później, bo 5 lipca tegoż roku, w Japonii wraz z grą „Nights into Dreams” pojawił się Sega Multi Controller, czyli pad z analogową gałką do konsoli Sega Saturn ( w USA oraz Europie pad otrzymał nazwę 3D Control Pad). Na premierę w USA tamtejsi mieszkańcy musieli poczekać do 21 sierpnia, a Europejczycy do września. W Polsce 3D Control Pad mogliśmy zakupić w okolicach listopada/grudnia w cenie 350PLN.  Obok samego kontrolera, dostępne były również zestawy z grą „Nights into Dreams” a w Japonii dodatkowo z grą „Magic Carpet”. W przeciwieństwie do analogowych kontrolerów Nintendo64 i PlayStation (co ciekawe Dual Analog pojawił się w sprzedaży dopiero 25 kwietnia 1997r.  a Dual Shock 20 listopada 1997r.) Sega Multi Controller/3d Control Pad nigdy nie znalazł się w zestawie z konsolą.

W porównaniu do standardowego pada Sega Saturn czy też kontrolerów do PlayStation, Sega Multi Controller jest dość duży i może być niezbyt wygodny dla graczy z małymi dłońmi, ale nie powinien robić większego wrażenia na użytkownikach Nintendo 64.  

Analogową, dość dużą w porównaniu do innych padów gałkę umieszczono w górnej części kontrolera po lewej stronie, a poniżej znalazł miejsce tradycyjny oparty na kształcie koła krzyżak cyfrowy. Po prawej stronie umieszczone zostały wszystkie przyciski standardowego pada (A,B,C,X,Y,Z), a na środku w dolnej części przycisk Start oraz przełącznik między trybem analogowym a cyfrowym (w celu zachowania kompatybilności ze starszymi grami). Prawdziwa rewolucja zaszła na przodzie kontrolera gdzie w miejscu przycisków L/R po raz pierwszy w historii pojawiły się analogowe spusty.

Niewątpliwą ciekawostką pada jest odpinany kabel, co miało ułatwiać jego przechowywanie.

Pod względem wyglądu Sega Multi Controller możemy spokojnie uznać za prototyp pada do konsoli Sega Dreamcast i o ile ogólnie uważam makaronową ewolucję za wygodniejszą, tak analogowy grzybek bardziej przypadł mi do gustu w wersji Saturnowej.

Oczywiście sam sprzęt jest niewiele wart bez gier i niestety w tym temacie w porównaniu do konkurencji panuje bieda. Tytułów z obsługą analogowego pada jest niewiele, a sytuację niewiele poprawia możliwość użycia Sega Multi Controller w grach umożliwiających podłączenie kierownicy lub Mission Sticka. Dodatkowo w popularne na Saturnie bijatyki i ogólnie w gry 2D wygodniej gra się jednak za pomocą oryginalnego kontrolera. Powstaje zatem pytanie – czy warto?

Sega Multi Controller miałem przyjemność sprawdzić w dwóch obsługujących go grach – „Nights into Dreams” oraz „Sonic R”, gdzie pad sprawdza się rewelacyjnie, sprawiając że rozgrywka staje się bardzo przyjemna, czego nie możemy doświadczyć używając standardowego kontrolera, w przypadku którego – jak dla mnie, te dwie gry stają się wręcz niegrywalne.  Podejrzewam że podobnych wrażeń można doświadczyć w innych tytułach zaprojektowanych do sterowania analogowego, takich jak „Sega Rally Plus/NetLink Edition”, „Sega Touring Car Championship” czy „Quake”. Dlatego też jeśli posiadacie tego typu gry i uważacie je za niegrywalne przy użyciu klasycznego pada, może warto dać im szansę inwestując w kontroler analogowy?


Prawdopodobnie niekompletna lista gier z obsługą Sega Multi Controller / 3D Control Pad wydanych poza Japonią:

Burning Rangers
Contra Legacy of War
Crypt Killer
Dark Savior
Daytona USA Championship Circuit Edition
Duke Nukem 3D
Enemy Zero
House of the Dead,The
Lost World Jurassic Park, The
Manx TT Superbike
Mechwarrior 2 31st Century Combat
NFL 97
Nights into Dreams
Panzer Dragoon Saga
Quake
Sega Ages
Sega Rally Championship Netlink Edition
Sega Touring Car Championship
Shining Force III
Shining the Holy Ark
Sky Target
Sonic 3D Blast
Sonic Jam
Sonic R
Soviet Strike
Virtua Cop 2
Winter Heat
World Series Baseball II

Autor

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.