MediEvil

PlayStation

Utworzono: 27 kwietnia 2010
Autor: Logan
Odsłon:

2401

Osobiście nie znam posiadacza szaraka, który nie ma pojęcia czym jest MEDIEVIL, gdyż gra ta swego czasu solidnie oraz pozytywnie "namotała" w światku. Dla tych którzy nie wiedzą, jest to platformówka akcji, jednak o zupełnie odmiennym charakterze niż wielcy królowie gatunku z czasów PlayStation. Zapewne część czytelników kojarzy "MEDIEVIL: RESURECTION" z PSP, które nie było tworem udanym. Zapraszam więc do korzeni serii dzięki recenzji pierwszej części gry na konsolę Sony PlayStation.

Sir Daniel Fortesque był dowódcą wojsk podczas wojny ze złym czarnoksiężnikiem Zorakiem. Niestety biedaczysko długo nie powalczył z powodu rychłej i brutalnej śmierci na polu bitwy. Zorak nadal bruździł i kolejnym jego celem było stworzenie armii nieumarłych, a jako że lamer był z niego nie mały ożywił przez przypadek Sir Dana. W tym momencie do rozgrywki wkracza gracz, wcielając się w żądnego zemsty rycerza. Gra jest platformówką TPP w 3D napakowaną akcją. Jednak element który odróżnia ją od innych to liczne elementy przygodowe oraz klimat, ale o tym za chwilę. Cały gameplay opiera się na przemierzaniu plansz, pokonywaniu przeciwników, zbieraniu kluczy, odnajdywaniu przełączników itp. itd. Nie jest to jednak takie zwykłe i monotonne jak mogłoby się wydawać. Już sama postać Dana wywołuje pięknego banana na twarzy. Pokraczny, przyodziany w zbroję szkielet bez dolnej szczęki wymachujący niezdarnie mieczem budzi sympatię. Zresztą design całej gry mocno przypomina filmy reżyserowane przez Tima Burtona. Zombie, gobliny, trolle, szkielety i innego rodzaju dziwactwa przedstawiono karykaturalnie, przesycono czarnym humorem i groteską, podobnie zresztą lokacje. Cmentarzysko, katakumby, lochy czy mroczne lasy idealnie podbudowują klimat lekkiej grozy, ale w ujęciu humorystycznym. Wspomnianych już przeciwników Daniel zwalcza za pomocą kilku różnych broni jak miecz (kilka rodzajów), kusza, łuk, sztylety itp. Za każdego zabitego przeciwnika rośnie licznik dusz, który po napełnieniu umożliwia zebranie specjalnego kielicha, który to z kolei możemy zamienić w "Hali Bohaterów" na którąś z wymienionych broni. Gra sama w sobie nie jest trudna jednak pewne rozwiązania, które tak jak bohater trącą zgnilizną skutecznie utrudniają zabawę. Przede wszystkim problem sprawiają kamery, które nie działają tak jak powinny ukazując bohatera w bardzo niewygodnych zbliżeniach. Twórcy oddali możliwość ręcznej kalibracji, jednak ta nie zawsze działa, a efekty też nie są zadowalające. O ile zaraz po premierze gry taki błąd mógł przysporzyć nieco frustracji, dziś w erze HD skutecznie zniechęca do staroszkolnych powrotów.

Dodatkowym problemem jest detekcja kolizji, co w połączeniu z kamerami sprawia częste przyjmowanie batów. Teksturom zdarza się przenikać, również tła często się dorysowuja, jednak to tyle jeżeli chodzi o konkretne minusy. Oprawa MEDIEVIL pod koniec ubiegłego wieku zachwycała, natomiast dziś, patrząc na możliwości PlayStation i kierując się jego mocą może się podobać. Tekstury są naprawdę ładne, obiekty niezbyt szczegółowe jednak nic im nie brakuje. Dorysowywanie tła skutecznie zamaskowano mrokiem, co nie przeszkadza w odbiorze gry, szkoda natomiast niskiej rozdziałki oraz niezbyt zróżnicowanych przeciwników. Poza specyficznym designem gry klimat buduje także muzyka oraz efekty dźwiękowe. Wszelkie symfoniczne aranżacje to małe mistrzostwo świata, kojarzące się ze średniowieczem melodie, organowe utworki czy też mroczne "postukiwania" nie mogły zostać dopasowane lepiej. Dodatkowo wszelkie krzyki, wycie czy też "mowa" Daniela (któremu brakuje dolnej szczęki) są po prostu perfekcyjnie stworzone i dopasowane.

Na koniec pozostał ciężki orzech do zgryzienia. Komu polecić MEDIEVIL? Z jednej strony archaizmy w postaci kamer czy też detekcji kolizji, z drugiej natomiast rewelacyjny klimat oraz "to coś" dzięki czemu płytka z grą nadal obraca się w konsoli. Ja grając na potrzeby recenzji bawiłem się dobrze, ty Czytelniku sam powinieneś sobie zadać pytanie czy chcesz powrócić do świata Sir Daniela. Wiedz także, że gra dostępna jest na PS3 za pośrednictwem PS Store.

Ocena ogólna 7.3

Autor: Logan

Grafika 70%

Dźwięk 80%

Grywalność 70%

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ładowanie